תפריט

מאמר צילום ציפורים, עדשות ומרחקי עבודה

מאמר צילום ציפורים

חלק 2 – עדשות ומרחקי עבודה

בעלי חיים בטבע בכלל וציפורים בפרט, לא ממש נהנים מקרבתו של האדם. נסו להתקרב לציפור ותראו מה קורה… אפילו לציפור "עירונית" כמו דרור, שמורגלת בנוכחות אדם, יש מעגל דמיוני בלתי עביר. עוד צעד מיותר והיא מתעופפת. על אחת כמה וכמה ציפורי בר שאינן מורגלות בנוכחות יום יומית של בני אדם. להתקרב לציפור כזאת זאת משימה בלתי אפשרית. ודווקא העופות הדורסים – אלו שנמצאים בראש פירמידת המזון – הם הפחדנים ביותר…טוב, אולי זאת אחת הסיבות שהם עדיין נמצאים בראש הפירמידה. יצר ההישרדות שמגובה בזהירות, חשדנות ופחד יחד עם אינסטינקטים חדים הם האחראיים לכך שציפורי בר בטבע אינן מאפשרות לנו את הקרבה הנדרשת על מנת לקבל צילום נקי, חד וגדול דיו.

טכניקות צילום ציפורים

לצורך זה, כמו גם לצרכים נוספים (ספורט, פפראצי, אסטרונומיה ועוד) מיוצרות ונמכרות עדשות טלה-פוטו. אלו הן עדשות בעלות אורך מוקד גדול, אשר יוצרות זווית ראיה צרה מאוד. צרה הרבה יותר מזווית הראיה הנורמאלית של עין חשופה, ולכן נראה כאילו העדשה מקרבת את הנושא.

לצילום ציפורים, מסתבר, שהאורך אף פעם לא מספיק…תשאלו צלם ציפורים וותיק אם עדשת ה 500 מ"מ שלו מספיקה לו לצילומיו, בד"כ התשובה תהיה שלילית.
אורך המוקד המינימאלי לצילום ציפורים הוא, לדעתי, 300 מ"מ. פחות מזה נצטרך להגיע לקרבה אינטימית ביותר עם הנושא המצולם – משימה מורכבת בפני עצמה.

טכניקות צילום ציפורים
עדשות פריים טלה-פוטו איכותיות באורכי מוקד של 300 מ"מ ויותר הן כבדות יותר, יקרות יותר, בעלות צמצם מרבי גדול וכמעט תמיד איכותיות יותר מעדשות זום שמגיעות לאורכי מוקד דומים. האיכות מתבטאת בדיוק, מהירות המיקוד וכושר הפרדה מצוין.

לכל היצרנים הגדולים עדשות פריים טלה-פוטו באורכי מוקד של 300, 400, 500 ו600 מ"מ. בעלות צמצם מרבי החל מ 2.8 ועד 5.6. יחס המחירים איננו יחס ישר! עדשת 600 מ"מ צמצם 4 תעלה פי שבע או שמונה מעדשת 300 מ"מ צמצם 4. אציין את עדשת ה 400 מ"מ צמצם 5.6 של חברת קאנון שנחשבת ללהיט בקרב צלמי הציפורים החובבים בשל מחירה הצנוע (יחסית), משקלה הנמוך ואיכותה הגבוהה.
גם עדשות 300 מ"מ צמצם 4 של ניקון וקאנון נחשבות כעדשות בעלות יחס גבוה של עלות תועלת. מחיר סביר, משקל קל ואיכות אופטית מצוינת.

טכניקות צילום ציפורים

Canon 300 f/4L + Canon TCx1.4

 עדשות פריים מאפשרות עבודה יעילה עם מכפלים, ברוב המקרים. מכפל הוא אביזר אופטי המורכב בין גוף המצלמה לבין העדשה. הוא מכפיל את אורך המוקד בהתאם לערכו, אך "גונב" לנו תחנת צמצם בהתאם. הערכים הנפוצים של מכפילי זום הם 1.4 ו 2. לניקון מכפל מצוין בערך של 1.7.

דוגמא: אם ארכיב מכפל בערך של 1.4 לעדשת 300 מ"מ צמצם 4 אקבל עדשת 420 מ"מ צמצם 5.6. הצלחתי להגדיל את אורך המוקד אך הצמצם המרבי שלי קטן מ 4 ל 5.6 – פחות אור, סבירות להאטה במיקוד האוטומטי ואיבוד מסוים מאיכות התמונה בהשוואה לצילום ללא המכפל. ככל שערך המכפל גדל הפגיעה במהירות המיקוד האוטומטי והאיכות תהיה גדולה יותר. עדשות טלה-פוטו איכותיות (ויקרות מאוד) יצלחו את מכשול המכפל במינימום נזק לתמונה ולכן הן המועדפות על המקצוענים שבחבורה.

טכניקות צילום ציפורים

עדשות טלה-פוטו בתצורת זום נפוצות מאוד בקרב חובבי הצילום והצפרים החובבים. הן מאפשרות שינוי באורך המוקד. בד"כ הן יהיו קלות יותר, קטנות יותר והרבה יותר זולות. מפתח הצמצם המרבי שלהן קטן יותר מה שמשפיע באופן ישיר על כמות האור החודרת מבעד לעדשה ועל מהירות ודיוק המיקוד. ברוב המקרים הרכבת מכפל על עדשה כזאת היא פגיעה אנושה ביכולת העדשה להשיג מיקוד אוטומטי וקלקול משמעותי של איכות התמונה. מגוון עדשות זום טלה-פוטו הוא רב ביותר. החל מ 70-300 מ"מ הנפוצה אצל רוב היצרנים, דרך 80-400 מ"מ הוותיקה של ניקון, ה 100-400 מ"מ של קאנון ועד ל 50-500 מ"מ של סיגמא – ויש רבות אחרות. יוצאות מהכלל הן עדשות הזום 200-400 מ"מ של ניקון וקאנון צמצם מרבי 4 , הן נחשבות למלכות עדשות הזום טלה-פוטו, איכותיות ביותר…אך מחירן ומשקלן בהתאם.

טכניקות צילום ציפורים

למרות חשיבותו של אורך המוקד הגדול, הוא לא מספיק על מנת לתת את מלוא הפתרון בצמצום המרחק לאובייקטים המעופפים שלנו. בכל מקרה נרצה להתקרב. הקרבה היא זאת האחרית בין השאר לניקיונו של הצילום, לצלילותו ולחדות.

ככל שנצלם ממרחק גדול יותר, ואפילו אם ברשותנו עדשה ארוכת מוקד טובה – נפגע באיכות הכללית של האימג'. אם נצמצם את המרחק האיכות תשתפר פלאים…אבל באותה העת הנושא יברח…

נו, אז מה עושים?
על הדרכים להתקרב, על בניית מסתור והסוואה: צילום ציפורים חלק 3

 על שיטות מסתור והסוואה אחרות – צילום ציפורים חלק 4

 

בהצלחה!
אלון קירה

© כל הזכויות על הטקסט ועל התמונות שמורות לאלון קירה

** מאמר זה הוא חלק מהנושאים הנלמדים קורס צילום מתקדם באלון קירה בית ספר לצילום.

 

** קראו עוד בסידרות מאמרים מפורטות:
יסודות הצילום ומושגי יסוד   קומפוזיציה   טכניקות צילום   צילום מאקרו   צילום ציפורים   צילום אינפרה אדום   מדריכי עיבודי תמונות   ביקורת ציוד