תפריט

מאמר צילום ציפורים – צילום בהסוואה ושעועית…

מאמר צילום ציפורים

חלק 4 – צילום ציפורים בהסוואה

 מסתור. מילת המפתח בצילום ציפורים. בניית מסתור קבוע, כפי שתיארתי במאמר הקודם, היא אחת השיטות המקובלות בצילומי ציפורים, אך קיימות שיטות מסתור נוספות אותן אסקור הפעם. כזכור, רוב הציפורים לא נהנות מקרבתנו ובצדק. לכל ציפור יש מעגל גבול דמיוני בלתי עביר שאם נחצה אותו היא תמריא ותברח. על מנת לצלם מתוך תחום בלתי עביר זה, עלינו לצלם מתוך מסתור. מסתור קבוע, כדוגמת אוהל, הוא יעיל ברוב המקרים, אך לא תמיד אפשרי ליישום. ישנם מצבים בהם נתקל בקושי למקם מסתור קבוע – קושי שנובע מתנאי השטח בדרך כלל, או קושי במיקום ענף המטרה, עליו תעמוד הציפור.

מאמר צילום ציפורים בהסוואה

ציפורי שיר רבות נצפות באזורים כפריים וחקלאיים. צמחית הבר הגדלה לצד הדרכים הכפריות מהווה סביבת מחיה לרבות מצפורי השיר בארץ. ונסיעה ברכב בשבילים אלו עשויה ללמד אותנו דבר מעניין על התייחסותם של ציפורים רבות לכלי רכב. מסתבר, שרגישותן של ציפורים לנוכחות רכב הנע על השבילים היא פחותה באופן משמעותי לנוכחותה של דמות אנושית. בנסיעה בכלי רכב סגור ניתן להשיג קירבה רבה הרבה יותר לציפורים מאשר בהליכה על אותו השביל. רוב הציפורים למדו שכלי הרכב, אמנם מרעיש ומעלה עננת אבק, אך לא מזיק וחולף במהירות רבה. לכן החשש שלהן קטן יותר.  אם כך, צילום מתוך הרכב היא דרך מצוינת לצילום בעלי כנף. בדרך זו אנחנו נהנים ממסתור, מניידות וממיזוג אוויר…את הרדיו עדיף להשאיר כבוי.

מאמר צילום ציפורים בהסוואה, דוחל שחור גרון

דוחל שחור גרון, מצולם מרכב

נסיעה איטית על שבילים חקלאיים ודרכי עפר תוביל אותנו בזהירות ובבטיחות לעמדת צילום טובה. אני מדגיש את נושא הבטיחות, מהסיבה הברורה שבדרכים אלו נעים גם כלים חקלאיים ורכבי שטח אחרים. חוסר תשומת לב לנעשה בדרך הוא מתכון בטוח לתאונה. צילום מרכב כדאי לעשות בשניים. האחד נוהג ונמצא בערנות מתמדת לגבי הנעשה בדרך והאחר מצלם. בדרך כלל אני מוצא נוחיות רבה לצלם מהמושב האחורי שמאחורי הנהג. כך קל לומר לנהג כיצד לתמרן לזווית צילום טובה יותר מההיבטים של תאורה, רקע ומרחק לאובייקט. את חלונות הצד כדאי לכסות בבד כהה ולהקפיד שלא יתנופף ברוח. אפשר גם לכסות את החלונות ברשת הסוואה ממנה ניתן לראות החוצה, אך קשה לראות מבחוץ פנימה.

מאמר צילום ציפורים בהסוואה



עדשת המצלמה, בכל מקרה, משורבבת כלפי חוץ. קיימות בשוק חצובות חלון מיוחדות בדיוק למשימה זו. אלו חצובות שמותקנות על אדן חלון הרכב ביציבות רבה ומאפשרות צילום יציב ומדויק מתוך הרכב. ואולם, חצובות אלו לא זולות בדרך כלל. פתרון אלגנטי וזול מאוד הוא להשתמש ב"שק שעועית". כרית במימדים של כ 25 ס"מ על 25 ס"מ אותה נמלא בגרגרי שעועית…לא מבושלת…, חומוס או כל חומר גרגרי קטן ומוצק. את הכרית נניח על אדן החלון ועליה נשעין את המצלמה והעדשה. משקלה הכבד של הכרית והיכולת להשעין עליה את ציוד הצילום ביציבות רבה מהווים פתרון מצוין לצילום מתוך הרכב. חשוב לזכור שבכל מקרה של צילום מתוך רכב, בין אם באמצעות חצובת חלון ובין אם באמצעות שק שעועית, מומלץ לבקש מהנהג לדומם את הרכב בכדי להימנע מהתנודות הקלות של המנוע ובכך להשיג תמונות חדות יותר.

צילום ציפורים בהסוואה, מאמר

שק השעועית מונח על אדן החלון, העדשה מונחת ומיוצבת עליו



דרך נוספת לצילום מתוך מסתור היא על ידי שימוש בבד בצבעי הסוואה או על ידי רשת הסוואה. במקרה זה, אין אנחנו משתמשים באוהל מסתור, אלא פשוט מסווים את עצמנו בשטח. הסוואה אישית יעילה מאוד במקרים בהם אנחנו מעוניינים בזווית צילום נמוכה מאוד – ממש מגובה הקרקע או מגובה פני המים.

מאמר צילום ציפורים בהסוואה

צילום בשכיבה מגובה הקרקע. הצלם מוסווה בבד הסוואה



עופות מים רבים שוכנים סמוך לשפת אגמים או בריכות דגים. זווית הצילום הטובה ביותר היא ממש מגובה פני המים. לכן, כדאי להצטייד במזרן טיולים קל וקשיח (ניתן לרכישה בכל חנויות הטיולים), ברשת הסוואה או בד הסוואה וכן בחצובה המסוגלת להיפתח בגובה הקרקע. אגב, גם בצילום מהסוג הזה עשוי שק השעועית להחליף את החצובה. ההגעה למקום הצילום חייבת להיעשות מבלי להתגלות על ידי שוכני החוף. כלומר, אם בחרנו לצלם עם אור ראשון, נגיע למקום עוד בטרם עלתה השמש. נבחר את זווית הצילום בהתאם לכיוון האור (כדאי מאוד שהשמש תהיה בגבנו), נמקם את המזרון והחצובה במרחק שבו יתקבלו האובייקטים שלנו בגודל סביר בפריים – כמובן שיש להתחשב גם באורך המוקד של העדשה איתה מצלמים. ואז יש להסוות היטב את כל הגוף, כולל המצלמה והעדשה…ולהמתין בסבלנות. בנוסף, כדאי ליצור חורים לצפייה בכיוון הצילום, על מנת שלא נהיה מוגבלים לזווית הראיה הצרה של העדשה דרך העינית.

מאמר צילום ציפורים בהסוואה

צילום ממסתור בגובה פני המים

 

הקפדה על כללים אלו יחד עם מנה גדושה של סבלנות ואהבת הטבע הם דרך בטוחה להצלחה!

בהצלחה!
אלון קירה

© כל הזכויות על הטקסט ועל התמונות שמורות לאלון קירה

** מאמר זה הוא חלק מהנושאים הנלמדים קורס צילום מתקדם באלון קירה בית ספר לצילום.

 

** קראו עוד בסידרות מאמרים מפורטות:
יסודות הצילום ומושגי יסוד   קומפוזיציה   טכניקות צילום   צילום מאקרו   צילום ציפורים   צילום אינפרה אדום   מדריכי עיבודי תמונות   ביקורת ציוד