תפריט

מאמר צילום ציפורים, צילום ממסתור

מאמר צילום ציפורים

חלק 3, צילום ממסתור

במאמר הקודם – צילום ציפורים חלק 2 הבנו שעל מנת להשיג פריים שבו גודלה של הציפור או העוף המצולמים גדול דיו, עלינו להשתמש בעדשות טלה-פוטו (עדשות בעלות אורך מוקד גדול). אך כמו שנהוג לומר: הגודל לא תמיד קובע… בנוסף, עלינו גם לצמצם את המרחק לאובייקט ככל שניתן. צמצום המרחק הוא זה שאחראי, בין השאר, גם על צלילותו של הצילום ועל היכולת להבחין בפרטים העדינים ביותר.
  
צילום ציפורים מתוך מסתור
 
עובדה היא שרוב הציפורים לא סובלות את קרבתנו…וכנראה שבצדק. לכל ציפור יש מעגל גבול דמיוני בלתי עביר שאם נחצה אותו היא תמריא ותברח. על מנת שלא להיחשף, עלינו לצלם ממרחק קצר מתוך מסתור. מסתור לא חייב להיות חפירה עמוקה ומוסווית היטב, גם אוהל טיולים זול שנמכר בחנויות הטיולים או בחנויות עשה זאת בעצמך במחירים זולים, יחסית, יכול לשמש כמסתור מצוין.
אני בדרך כלל משתמש באוהל שכזה, בעל פתיחה מהירה וקיפול קומפקטי.
זהו פריט שנמצא אצלי כדרך קבע בתא המטען ברכב, הוא זמין תמיד, לא כבד וקל לבניה.
 
צילום ציפורים ממסתור, מאמר צילום
 
אם כך, צילום מתוך אוהל מסתור יוכל לתת לנו את הקרבה הנדרשת מבלי שהנושאים שלנו יבחינו בנו ובכך נוכל לקבל את הצילומים בהם יופיעו הדוגמנים המעופפים שלנו בגודל ראוי.
אז הנה המחשה של סט צילומים בעזרת אוהל מסתור לצילום שלדגונים גמדיים.
 
צילום ציפורים ממסתור, מאמר
 
אבל לפני כן, עוד כמה טיפים: צילום של בעל חיים כלשהו דורש עבודת מודיעין מקדימה. משמעותה של עבודת המודיעין היא לתת לנו תשובות ותובנות לגבי אורחות החיים של בעל החיים, כגון: היכן הוא חי, מתי הוא פעיל, מה הוא אוכל, כיצד הוא נוהג להשיג את מזונו, האם הוא טריטוריאלי וכו' וכו'.
הדוגמא המובאת של שימוש במסתור לצילום שלדגונים גמדיים, היא דוגמא מצוינת להבנת תהליך צילומי זה.
אז בואו נראה מה למדנו על שלדגונים גמדיים שיוכל לעזור לנו לצלם את התמונה המנצחת?
או. קי., השלדגון הגמדי נמצא באזורנו בין יולי לנובמבר…המשמעות היא שלא נצא לצלם שלדגונים בפברואר למשל…הוא חי ליד מקורות מים, ניזון מדגים אותם הוא צד תוך כדי צלילה מעמדה מוגבהת, טריטוריאלי ומאוד מאוד פוטוגני…! זה מספיק בשלב זה.
 
צילום ציפורים מתוך מסתור, מאמר צילום
 
אם כך, נצא למקור מים שבו צפינו, קודם לכן, את נוכחותם של השלדגונים הגמדיים.
אחד האזורים הפופולארים לצילום שלדגונים באזור המרכז הוא האגמון המלאכותי שמאחורי פארק הסופרלנד בראשון-לציון.
 
צילום ציפורים מתוך מסתור, מאמר צילום
 
נמקם את המסתור (האוהל המתקפל שקנינו ב150 ₪ בהום סנטר…) ליד שפת המים, נציב ענף או מקל בתוך המים, זאת על מנת לייצר עבור הדוגמן הפוטנציאלי עמדת צייד נחשקת. מיקום האוהל חייב להיעשות בתאום עם כיוון תאורת השמש בשעת הצילום. נקפיד שהשמש תהיה בגבנו, כך שהאור יהיה לכיוון הענף. את הענף נמקם במרחק של מספר מטרים מהמסתור. המרחק הספציפי תלוי באורך המוקד של העדשה איתה מצלמים. המרחק הזה יקבע מה יהיה גודלו של השלדגון בפריים הסופי. יותר מכך, נשתדל לבחור ענף מרשים ומיוחד שיצטלם היטב ולא יהיה סתמי או מלאכותי.
 
מאמר צילום ציפורים מתוך מסתור
 
כדאי לבחור מקום שבו לא יהיו לענף שלנו מתחרים בסמוך לו. במקורות מים רבים צומחת צמחיה מוגבהת על שפת המים או באזורי המים הרדודים. צמחיה זו משמשת כעמדת ציד נוחה לשלדגים. לכן אין שום ודאות שהשלדג יעדיף דווקא את הענף שלנו. לכן, אם נמצא מקום שבו לא צומחת צמחייה כזאת, הוא יהיה המקום המועדף למיקום המסתור והענף. העובדה ששלדגונים גמדיים הם עופות טריטוריאלים עוזרת מאוד לשפר את סיכויי ההצלחה. שלדג שימצא את המקל ויזהה בו פוטנציאל לעמדת ציד טובה, ישמור עליו מכל משמר ויותר מכך – יחזור אליו בתדירות גבוהה.
מיקום הענף במים חייב להיעשות תוך כדי התחשבות ברקע ובגובה הצילום. כדאי למקם את הענף בגובה כזה מעל פני המים שיצור קו ישר עם מיקומה של המצלמה ושהרקע מאחוריו יהיה נקי וחלק ככל האפשר. אני בדרך כלל בוחר רקע של צמחיה מרוחקת ואז מתקבל הנושא על רקע ירוק רענן.
 
מאמר צילום ציפורים מתוך מסתור
 
זהו זה, עשינו את חלקנו. אספנו מודיעין, בנינו מסתור, מיקמנו ענף מרשים בדיוק במרחק הנכון. במקביל, דאגנו שמיקומנו יהיה אופטימאלי ביחס לכיוון האור, בחרנו רקע נאה. כעת יש להיכנס למסתור (כדאי מאוד להביא כסא מתקפל, בירות, חטיפים, בחורות…צלמות כמובן!) צריך להעמיד את המצלמה על חצובה, להוציא את העדשה מבעד לאחד הפתחים ולעשות מספר ניסיונות. הניסיונות יתנו לנו מושג לגבי הפריים המתקבל – כיצד נראה הרקע? האם המרחק מהענף נכון? מהי מהירות התריס בתנאי האור הקיימים? אולי צריך להעלות ISO בכדי לקבל מהירות תריס גבוהה יותר, וכו'.
ברוב המקרים, אני מצלם בתוכנית עבודה של עדיפות לצמצם. קובע את ערך הצמצם בין 5.6 ל8 ומקפיד שמהירות התריס לא תפחת מ 1/250 שניות. זאת אני עושה ע"י העלאת ISO, אם יש צורך.
בנוסף, כדאי לבחור במצב צילום רצף ורצוי להשתמש בכבל מחשף – לא חובה.
 
מאמר צילום ציפורים מתוך מסתור
 
השעות המועדפות לצילום הן שעות הבוקר המוקדמות – עד שעתיים אחרי אור ראשון ושעות אחר הצהרים המאוחרות – כשעתיים לפני אור אחרון. בשעות אלו התאורה רכה ומגיעה מזווית שטוחה יחסית. תאורת שמש חזקה וקופחת תיצור צללים קשים ותקלקל את התוצאות.
ועכשיו כל מה שנותר לעשות הוא להמתין בשקט ולחכות לשלדגון שיאתר את המקל. אם יהיה לנו מזל הוא גם יגיע עם דג.
 
מאמר צילום ציפורים מתוך מסתור
 




על שיטות מסתור והסוואה אחרות – צילום ציפורים חלק 4

 

בהצלחה!
אלון קירה

© כל הזכויות על הטקסט ועל התמונות שמורות לאלון קירה

** מאמר זה הוא חלק מהנושאים הנלמדים קורס צילום מתקדם באלון קירה בית ספר לצילום.

 

** קראו עוד בסידרות מאמרים מפורטות:
יסודות הצילום ומושגי יסוד   קומפוזיציה   טכניקות צילום   צילום מאקרו   צילום ציפורים   צילום אינפרה אדום   מדריכי עיבודי תמונות   ביקורת ציוד