תפריט

מאמר צילום ציפורים – הקדמה

מאמר צילום ציפורים

חלק 1 – הקדמה

ישראל נחשבת, ובצדק, לגן עדן לצפרים ולחובבי צילום ציפורים. כמות ומגוון הציפורים והעופות המצויים בארץ ואלו הפוקדים אותה בנדודיהם הם מהגבוהים בעולם ביחס לשטחה של המדינה. ואם צלמי ציפורים מכל העולם נושאים את עיניהם ועדשותיהם הנה כדי להשתתף בחגיגה, אין שום סיבה שגם אנו, כבעלי הבית, לא נהנה מהעושר והמגוון שהטבע העמיד בנדיבותו לרשותנו.
במאמרי צילום ציפורים אעסוק בבעיות, בקשיים, בציוד הדרוש ובטכניקות השונות לצילום בעלי הכנף השונים. 
מאמר צילום ציפורים, פשוש

פשוש

אולם ראשית, לפני שאכנס לעובי הקורה הצילומית, אני מעוניין להקדיש כמה מילים לנושא שמירת הטבע וההגנה על החי והסביבה מנקודת מבטו של חובב ציפורים בכלל וצלם טבע בפרט.
צילום טבע במהותו הוא מעין פפראצי לעולמם של בעלי החיים. כפי שאין אנו, בני האדם, נהנים מפלישתה המאיימת של מצלמה בעלת עדשה מגודלת לחיינו הפרטיים, כך אנו צריכים להתייחס לכבודם של בעלי החיים כאשר אנו אוחזים במצלמה. 
מאמר צילום ציפורים

דוחל שחור גרון

צלמים חובבים לא מנוסים, לא פעם משחיתים אזורי מחיה וקינון או גורמים נזק בלתי הפיך לאוכלוסיות של ציפורים. ואפילו בתום לב או ללא כל כוונת זדון. גרוע מכך, לא תמיד הם אפילו מודעים לנזק שגרמו, כך שאין הם מעלים על דעתם לשנות את הרגלי הצילום שלהם גם להבא. בסך הכל, כל מה שרצו הוא להשיג את התמונה ממרחק קצר יותר או לשפר את זווית הצילום. הרצון לצמצם את המרחק לאובייקט מביא לא פעם את הצלמים למרחק נגיעה מקינים. דבר שעלול לגרום להימלטותם של ההורים מאזור הקינון. אם בקן מצויים גוזלים או ביצים – הם נידונים למוות וודאי.
מאמר צילום ציפורים, שלדג לבן חזה

שלדג לבן חזה

יותר מכך, הסמיכות הבלתי אפשרית של ערים וישובים בארץ לשמורות טבע ושטחים פתוחים סיגלה אצל בעלי חיים מסוימים הרגלי התנהגות הקושרים את האדם להימצאותו של מזון זמין. בעלי החיים למדו שאחרי הפיקניק בשבת ולאחר שיסתלקו ההולכים על שניים יש סיכוי מצוין למצוא מזון בשפע. לא תמיד אנו מודעים לעובדה שישנם כאלו שעוקבים אחרי דרכי התנהגותנו ולומדים אותה. ולמה אני חותר? ידוע על מקרים רבים בהם צלמים או צפרים לא מנוסים התקרבו קרבת יתר לקיני ציפורים. מהי קרבת יתר? גם חמישה עשר מטרים, לפעמים, היא קרבה מסוכנת. ולמרות שלא נוצר איום ישיר על שוכני הקן, קרבה זו חשפה את איזור הקן לבעלי חיים שצפו מהצד בהתנהגותם של אותם צלמים או צפרים! עורבים, שועלים, חתולים …כל אלו ועוד אחרים ערים למעשינו הרבה יותר ממה שאנו משערים. הם למדו שנוכחותו של אדם פרושה מזון בדרך כלל, לכן כדאי לרחרח ולבדוק את המקום. באופן זה נחשף הקן ודייריו הספיקו להימלט – במקרה הטוב, או שלא – במקרה הגרוע יותר. 
מאמר צילום ציפורים, עגור

עגור

ובהמשך לאמור לעיל, אין צורך לומר שהשארת שיירי מזון או פסולת מכל סוג שהוא היא לא רק פגיעה בניקיון הסביבה, אלא עלולה להוות איום חמור גם על בעלי החיים והעופות שגם ככה חייהם בארץ הצפופה הזאת אינם קלים במיוחד. הסכנות אורבות בכל פינה: החל מכבלי מתח גבוה ועד לחומרי הדברה אימתניים שלא לדבר על זיהומים סביבתיים חמורים ממפעלי תעשיה שונים.
מאמר צילום ציפורים, עלווית חורף

עלווית חורף

 לצילום ציפורים, כמו לשאר סגנונות צילומי הטבע, חייבים להתייחס כאל סימביוזה של הצלם עם הטבע שסביבו. מחובתנו לכבד את בעלי החיים, לשמור על סביבת מחייתם, להקפיד על כללי התנהגות שלא יהוו עבורם סיכון מכל סוג שהוא ובתמורה יעניק לנו הטבע מנפלאותיו, מעושרו ויופי עוצר נשימה!
 
ועכשיו לתכלס: צילום ציפורים חלק II
 

 

בהצלחה!
אלון קירה

© כל הזכויות על הטקסט ועל התמונות שמורות לאלון קירה

** מאמר זה הוא חלק מהנושאים הנלמדים קורס צילום מתקדם באלון קירה בית ספר לצילום.

 

** קראו עוד בסידרות מאמרים מפורטות:
יסודות הצילום ומושגי יסוד   קומפוזיציה   טכניקות צילום   צילום מאקרו   צילום ציפורים   צילום אינפרה אדום   מדריכי עיבודי תמונות   ביקורת ציוד