תפריט

מאמר צילום קומפוזיציה – חוק השלישים ונקודות זהב

מאמר צילום קומפוזיציה – חוק השלישים ונקודות זהב

חוק השלישים ונקודות זהב

מידי פעם כאשר אני מתבונן בתמונות ישנות שצילמתי באירועים משפחתיים או בטיולים בארץ ובחו"ל, אני מגלה עד כמה הנטייה הטבעית למרכוז דומיננטית בתמונות אלו.
אצל רוב הצלמים המתחילים קיימת נטייה למקם את הנושא במרכז.

בצילומי נוף נגלה חלוקה סימטרית של שמיים וקרקע, נראה את קו האופק ממוקם באמצע הפריים.
הנושא העיקרי – דמות או חפץ כלשהו נטוע במרכז התמונה. אני מניח שאתם יודעים על מה אני שח, ראינו לנגד עינינו נושא צילומי וישר נעצנו אותו במרכז המסגרת. 

חוקי קומפוזיציה, חלוקה לשלישים
צילום ממורכז, לא פעם לוקה בבנאליות ושעמום

הפעם נעסוק בכלל קומפוזיציה שיעזור לתמונות שלנו להראות מעניינות ומושכות יותר. יחד עם זה, אני חייב לציין שכמו בכל כלל קיימים יוצאים מן הכלל.

ובצילום, כמו בתחומים אחרים באומנות, אין כללים או חוקים שאי אפשר לעבור עליהם.
בסך הכל מדובר בכלל די פשוט. הרעיון הוא לחלק את מסגרת התמונה לתשעה מלבנים שווים.

על ידי העברת שני קווים דמיוניים לאורך המסגרת ושניים לרוחבה, תיווצר לנו החלוקה הרצויה. כעת, עלינו להיעזר בקווים דמיוניים אלו על מנת למקם את הנושא שלנו על אחד מהם.

GRID LINES

יצרני המצלמות מודעים גם הם לקיומו של חוק השלישים ובמצלמות רבות ניתן להציג את קווי החלוקה הללו על מסך המצלמה או בתוך העינית, על מנת שנעזר בהם בעת הצילום. הם נקראים GRID LINES.
(הם גם יעזרו לנו ליישר את קו האופק או אלמנטים ישרים אחרים המצויים בתמונה).  

חוקי קומפוזיציה, נקודות זהב
דמות הנזיר על קווי השלישים התחתון והימני – נקודת חיתוך קווי השלישים נקראת נקודת זהב

חלוקה לשלישים בצילום נוף

אולם, גם אם אין לנו את האפשרות להציג את קווי השלישים בעת הצילום, אפשר בקלות להעריך את מקומם במסגרת התמונה ולהציב את הנושא בהתאם.

אתן כמה דוגמאות: בצילום נוף, כשבשמיים עננות מרשימה ודרמטית, עדיף לתת לשמיים את שני השלישים העליונים של התמונה ולקרקע את השליש התחתון.

באופן זה אנחנו מעניקים נתח גדול יותר מהתמונה לחלק היותר מעניין בסצנה. כמו כן, יוצרים הבחנה ברורה יותר בין הרחוק והקרוב. העברת קו האופק לרוחב השליש התחתון של המסגרת היא כל ההבדל.  

חוקי קומפוזיציה, חוק השלישים
חביום בו העננות מרשימה ודרמטית, כדאי לתת לה חלק גדול יותר בתמונה על חשבון הקרקע

חלוקה לשלישים בצילומי פורטרט

גם בצילומי פורטרט או סתם בצילומי משפחה, כדאי לחשוב על חוק השלישים ולמקם את הדמות המצולמת על אחד השלישים ולא למרכז אותה בתוך המסגרת.

מיקום על השליש שובר את הסימטריה הבנאלית ומוסיף עניין.  בצילום תקריב של פנים, אני בדרך כלל נוהג למקם את עיני המצולם על קו השליש העליון, בדומה למיקום הטבעי של העיניים בפנים. 

חוקי קומפוזיציה, חוק השלישים
 דמות החייט ממוקמת בשליש הימני של הפריים, העיניים ממוקמות על קו השליש העליון והפנים בנקודת זהב

יחס הזהב

חוק השלישים הוא בסך הכל כלל אצבע בקומפוזיציה. הוא אמור לתת נתוני פתיחה טובים לקומפוזיציה מעניינת – לא הרבה יותר מזה.

בראיה רחבה יותר, חוק השלישים הוא הפשטה של יחס קומפוזיציה אחר – יחס הזהב.
הוא מסומן באות היוונית Φ וערכו 1.618 בקירוב.
יחס הזהב הוא קבוע מתמטי שנתגלה כבר לפני אלפי שנים.

מדענים גילו שיחס הזהב מצוי בטבע במגוון אופנים בדומם ובחי. ככזה, הוא זכה לרתק אומנים רבים מתחום הציור, הפיסול, הארכיטקטורה ועוד, שהשתמשו בו ככלי שיוצר הרמוניה ואסתטיקה.

לא אדרוש מכם לחשב יחסי חלוקה של 1.618 במסגרת התמונה בכל פעם שתרצו לצלם…
אבל חלוקה לשליש ושני שליש קרובה מספיקה ויעילה לא פחות.  

יחס הזהב

שימוש בנקודות פוקוס

כדאי לדעת שברוב המצלמות אפשר להשתמש לא רק בנקודת המיקוד המרכזית. יש אפשרות לבחור בנקודות פוקוס שונות וכך להשיג מיקוד מדויק על נושא שלא ממוקם במרכז.
בחירת נקודת מיקוד אחרת יעילה מאוד וקלה מאוד לביצוע ברוב מצלמות הרפלקס.

במצלמות קומפקטיות מסוימות, לפעמים יש צורך להיכנס לתוך תפריט המצלמה כדי לבחור את האפשרות הזאת.
אם זה המצב, או שאין לנו זמן לברור נקודה צדדית, אפשר לנסות דרך אחרת. יעילה לא פחות אך מהירה יותר- Recomposition. 

מיקוד עם הנקודה המרכזית והסטה של המצלמה. בדרך זאת נעשה שימוש בנקודת המיקוד המרכזית בלבד.
נמקד על הנושא במרכז התמונה ולאחר מכן נסיט את המצלמה, תוך כדי חצי לחיצה על כפתור המחשף, עד שהנושא ימוקם במקום הרצוי ואז נשלים את הפעולה ללחיצה מלאה – צילום.  

חוקי קומפוזיציה, יחס הזהב
למה למרכז אם אפשר ליצור עניין שנובע מחוסר שיווי משקל?

נקודות הזהב

ולסיום, עוד בונוס שמתקבל מהחלוקה לשלישים. בעצם ארבע בונוסים – נקודות החיתוך של קווי השלישים. אם נביט במסגרת המחולקת לשלישים לאורכה ולרוחבה, נגלה ארבע נקודות חיתוך.

נקודות חיתוך אלו נקראות "נקודות זהב" ונחשבות כנקודות מועדפות למיקום הנושא בתמונה.
העיקרון הבסיסי הוא למקם את הנושא על אחת מהן או יותר ובכך ליצור תמונה דינאמית, מושכת ומעניינת יותר.

נראה כי המיקום על נקודת זהב קשור לאופן שבו העין האנושית תופסת באופן טבעי את המרחב.
ולנו כצלמים נותר רק לנצל תכונה מובנית זאת.  

חוקי קומפוזיציה, נקודת זהב
מיקום העץ בנק' זהב נחשב למיקום מועדף בפריים, כמו כן, השמים המעניינים תופסים את מרבית התמונה

בהצלחה!
אלון קירה

© כל הזכויות על הטקסט ועל התמונות שמורות לאלון קירה

** מאמר זה הוא חלק מהנושאים הנלמדים בקורס יסודות הצילום באלון קירה בית ספר לצילום.

לפרטים והרשמה:
בטלפונים: 074-7027876, נייד 054-7260062
או בדוא"ל info.allonkira@gmail.com

** קראו עוד בסידרות מאמרים מפורטות:
יסודות הצילום ומושגי יסוד /  קומפוזיציה  / טכניקות צילום /  צילום מאקרו  /  צילום ציפורים  /  צילום אינפרה אדום /  מדריכי עיבודי תמונות  /  ביקורת ציוד