תפריט

מאמר צילום קומפוזיציה – הולכת עין וקומפוזיציה מתכנסת

מאמר צילום קומפוזיציה – הולכת עין וקומפוזיציה מתכנסת

הולכת עין וקומפוזיציה מתכנסת

מה הופך תמונה למוצלחת? כזאת ש"תופסת" את עינו של המתבונן? שאלת מליון הדולר – לא?
ובכן, אם לא הצלחנו לצלם סלבריטאי ברגע מביך, או לא הצלחנו לתפוס רגע נדיר בטבע עדיין יש תקווה.

גם לקומפוזיציה חלק נכבד בריתוק המתבונן לתמונה והפעם נעמוד על שניים מכללי הקומפוזיציה הנפוצים ביותר – הולכת עין וקומפוזיציה מתכנסת.

חוקי קומפוזיציה - הולכת עין
העין מתחילה את הטיול עם הדמות משמאל ולאחר מכן נעה לעומק התמונה.
התנועה פנימה נגרמת בגלל צורת המבנה המתכנס לעומק והפניית המבט של הדמות לאותו הכיוון

מדובר בשני כללי קומפוזיציה שתפקידם לגרום לעינו של המתבונן לשוטט בתמונה, לעקוב אחרי אלמנטים מסוימים בפריים או לרכז את מבטו לעבר נושא או אזור מסוים.  
ובכך להפעיל עליו סוג של מניפולציה בלי ידיעתו.

אפשר די בקלות ללמוד כיצד לזהות מצבים בהם ניתן להשתמש בקומפוזיציות מהסוג הזה, עד ששימוש בהם הופך כמעט לתהליך מובנה שעוזר לשפר ולשדרג סיטואציות צילומיות שונות.

חוקי קומפוזיציה - הולכת עין
אי אפשר שלא לעקוב אחרי פיתולי הכביש (רכס פאגרש, רומניה)

הולכת עין

בבסיס הכלל של הולכת עין עומד אלמנט אורכי כלשהוא או סימן / חפץ / מבט / תנועת יד, המפנים לכיוון מסוים.
השאיפה שלנו היא ליצור מסלול שבו עינו של הצופה תתמקד תחילה בחלק מסוים בתמונה.

לאחר מכן, העין תנוע לאורכו של מסלול מוגדר מראש ולבסוף תיעצר על אובייקט כלשהו, או שלא תיעצר ותתחיל את המסלול מחדש.

אם נשתמש לרגע בדוגמא שבה מצולם נושא אורכי או רוחבי בפריים – נניח שדרת עצים, נוכל להנחות את מבטו של המתבונן לאורך השדרה.
הנחיה זו "מכריחה" את המתבונן להעביר את מבטו לאורכה של השדרה ובכך מחייבת אותו להתעמק בתמונה.

אם, בהמשך לדוגמא הקודמת, השדרה מתעקלת, הולכת העין משתדרגת בכך שמבטו של המתבונן עוקב אחרי העיקול.

שדרוג נוסף של הולכת העין מהסוג הזה הוא במקרה ובקצה השדרה ימצא נושא כלשהו עליו תוכל עינו של המתבונן "לנוח" בסוף ההולכה.

חוקי קומפוזיציה, חלוקה לשלישים
טיול בעין לאורך נתיבי איילון מסתיים במתחם מגדלי הבורסה ברמת גן.
העין נחה בתום ההולכה על המבנים שבאופק

העיקרון די פשוט. כמעט כל אלמנט אורכי יכול להיות יעיל לעניין זה – רחוב, גדר, כביש מפותל, גרם מדרגות וכו'.
נו, נראה לי שהבנתם את העיקרון.  

חוקי קומפוזיציה, הולכת עין

מתח בין אזורים מסוימים בתמונה

דרך אחרת שבה ניתן להוליך את עינו של המתבונן,  היא על ידי יצירת מתח בין נושאים שונים בתמונה או בין אזורים שונים בפריים.

יצירת מתח שכזה גורמת למתבונן להעביר את מבטו מנושא לנושא הלוך ושוב וכך מאפשרת לו להתעמק בתמונה ולגלות בה עניין נוסף.

תנועת יד לכיוון מסוים, מבט הפונה לעבר נושא משני בתמונה, תמרור המורה לכיוון שבו מצוי נושא נוסף בפריים.

כל אלו הן דוגמאות פשוטות ליצירת מתח בין אזורים מסוימים בתמונה אשר עשויים לרתק את הצופה למתרחש ולספק לתמונה את העניין הדרוש.

חוקי קומפוזיציה, הולכת עין
הולכת העין בתמונה זו נוצרת מהמתח בין מבטו של האברך לבין האתרוג שבידו.
העין נעה בין עייני הדמות לבין האתרוג.

קומפוזיציה מתכנסת

גם הקומפוזיציה המתכנסת יוצרת סוג של הולכת עין. הפעם מדובר בהולכת עין לעומק התמונה. הולכת עין כזאת נשענת, בדרך כלל, על סימטריה שניצור בבניית הפריים.

לצופה אין כל ברירה אלה ללכת לעומק התמונה ולהתכנס פנימה עם הנושא שמנתב את העין למרכז.

חוקי קומפוזיציה, הולכת עין
קומפוזיציה מתכנסת לעומק הרחוב הצר עד שכמעט נופלים לים… גם אריחי הרחוב השחורים שבמרכז מנתבים את המבט פנימה.
שכונת אנדרומדה, יפו

לסיכום

הולכת העין של הצופה בתמונה נתונה לשליטתו הבלעדית של הצלם. ולכן כצלמים, כדאי לנו לזהות את הפוטנציאל הטמון במרכיביה השונים של הסצנה כדי לגרום לצופה להעמיק את התעניינותו בתמונה הסופית.

אם נפעל לפי כללים אלו, נוכל די בקלות לצלם מצבים שבהם עינו של הצופה תשוטט בפריים כאוות רצוננו – אפילו מבלי שיחוש בכך.

התעמקות זו של הצופה בתמונה תעניק לתמונה ערך מוסף ועניין.

חוקי קומפוזיציה, הולכת עין
 גרם המדרגות השבלולי במוזיאון הוותיקן

בהצלחה!
אלון קירה

© כל הזכויות על הטקסט ועל התמונות שמורות לאלון קירה

** מאמר זה הוא חלק מהנושאים הנלמדים בקורס יסודות הצילום באלון קירה בית ספר לצילום.

לפרטים והרשמה:
בטלפונים: 074-7027876, נייד 054-7260062
או בדוא"ל info.allonkira@gmail.com

** קראו עוד בסידרות מאמרים מפורטות:
יסודות הצילום ומושגי יסוד /  קומפוזיציה  / טכניקות צילום /  צילום מאקרו  /  צילום ציפורים  /  צילום אינפרה אדום /  מדריכי עיבודי תמונות  /  ביקורת ציוד