תפריט

מאמר צילום אינפרה אדום – IR מצלמות מומרות לאינפרה אדום

מאמר צילום אינפרה אדום – IR

חלק 3 – מצלמות מומרות לאינפרה אדום

במאמר הראשון בנושא IR תיארתי את הטכניקה המסורתית בה מצלמים צילומי אינפרה אדום – IR. להזכירכם: פילטר אינפרה אדום המורכב על העדשה הוא האחראי לקיטוב האור ומסנן כמעט את כל האור הנראה. התוצאה היא תמונה שחשופה ברובה ( כ95% לערך) לקרינת אינפרה אדום.

IR, אינפרא אדום

 הטכניקה פשוטה למדי, אך בעלת קשיים וסרבול במישור המעשי.
ראשית, יש לרכוש את הפילטר הנחוץ. הנפוץ ביותר נקרא HOYA R72. לא מאוד זול בקטרים גדולים. הפילטר בצבע אדום כהה ביותר, כמעט שחור לא מאפשר הצצה דרך העינית לשם ביצוע קומפוזיציה. לכן נבנה את הקומפוזיציה ללא הפילטר ואז נרכיב אותו על העדשה. זהו הסרבול הראשון.
 IR, אינפרא אדום
  
סרבול שני הוא הצורך בחצובה. פילטר כל כך כהה מחייב חשיפות יחסית ארוכות גם באור שמש חזק. להיסחב עם חצובה בטיול רגלי…לא תענוג גדול.
  
IR, אינפרא אדום
 
הבעיה השלישית והקריטית ביותר היא שרוב המצלמות מהדורות האחרונים הן כמעט "עיוורות" לקרינת אינפרה אדום. יצרני המצלמות, בשנים האחרונות, מתקינים זכוכית חוסמת לקרינת אינפרה אדום בבטן המצלמה לפני החיישן – Infrared cutout filter. זאת על מנת לשפר את ביצועי המצלמה והחשיפה בתאורת שמש. ולכן, צלם המעוניין בצילומי אינפרה אדום ולו מצלמה שיוצרה בשנים האחרונות, לא יוכל לעשות בה שימוש יעיל לצורך זה.
ניתן כמובן לרכוש מצלמה ישנה (יד שנייה) לשם כך, המומלצות ביותר הן Nikon D50, D70, D100 ולהגיע לתוצאות מצוינות. אך, גם עם מצלמות רגישות לIR, נשאר עם הסרבולים הראשון והשני.
 
IR, אינפרא אדום
 
בעיה נוספת נוצרת עקב הצורך בחשיפה ארוכה יחסית (גם עם מצלמות רגישות לIR). חשיפה ארוכה באור יום יכולה להגיע לשנייה או שתיים. ולכן' כמעט בלתי ניתן לצלם סצנות המכילות אנשים או בע"ח. הקומפוזיציות מתמקדות אך ורק בנופים וגם במקרים אלו נהיה נתונים לחסדיה של הרוח שלא תגרום למריחת העצים והצמחייה בשל החשיפה הארוכה.
 IR, אינפרא אדום
 
פתרון אלגנטי לכל המכשלות הנ"ל היא המצלמה המומרת ל IR. כבר זמן מה ניתן להמיר מצלמה – כל מצלמה – באופן מקצועי ובטוח לצילומי אינפרה אדום. ישנן חברות שמתמחות בכך, המובילה שבהן היא חברה אמריקאית שנקראת LIFE PIXEL (מעניקה שירות לכל העולם). הרעיון המרכזי בהמרת מצלמה ל'IR הוא על ידי הסרת הזכוכית החוסמת שלפני החיישן והתקנת זכוכית שקופה לחלוטין או התקנת מסנן IR בתוך המצלמה. בכך אנחנו מתגברים על כל בעיות התפעול ויכולים לצלם מהיד מבלי להזדקק לחצובה, יכולים להביט כרגיל דרך העינית וזמני החשיפה קצרים בהרבה, מה שפותח אפשרויות רבות יותר לנושאי צילום וקומפוזיציה. 
 IR, אינפרא אדום

החלפת הזכוכית החוסמת בזכוכית שקופה
, מאפשרת למצלמה לצלם צילום "רגיל" ובמקביל להיות רגישה מאוד ל IR. כך שאם נרכיב פילטר IR נוכל לצלם גם צילומי אינפרה אדום בקלות. עדיין נצטרך פילטר ועדיין לא פתרנו את בעיית חוסר היכולת לראות דרך העינית כשהפילטר מורכב על העדשה.
החלפת הזכוכית החוסמת בפילטר IR שממוקם לפני החיישן, הופכת את המצלמה למצלמת IR בלבד! אולם היתרון הגדול הוא שהסרנו את כל המכשולים. הצילום מתבצע כרגיל. העינית בהירה וצלולה ואין לנו צורך בפילטר IR חיצוני.
 
IR, אינפרא אדום
 
 
אה, שכחתי לציין, התענוג לא מאוד זול! המרת המצלמה הישנה שלכם למצלמת אינפרה אדום עלולה להגיע לכמה מאות דולרים יחד עם הצורך לשלוח אותה לחו"ל ולקבל אותה חזרה, על כל המשתמע מכך בהקשר של עלויות השילוח.
על מנת להוזיל עלויות, אפשר להזמין אך ורק את הזכוכית הרצויה ולעשות את ההרכבה במעבדה מקומית. אני לא משוכנע שרוב המעבדות לצילום ידעו לבצע את המשימה במקצועיות הנדרשת. דרך זאת עלולה להיות מסוכנת במקצת.
 
אבל למי שלא חושש מקניה ברשת או מוכן לרכוש ציוד יד שנייה, הדרך הזולה ביותר והאלגנטית ביותר (אני בחרתי בדרך זו, לאחר שבחנתי את החלופות) היא לרכוש מצלמה ממורת יד שנייה. זירת המכירות הטובה ביותר לשם כך הוא אתר E-BAY. חיפוש הערך:INFRARED CAMERA  יניב תמיד כמה עשרות תוצאות. החל ממצלמות רפלקס מומרות ועד למצלמות קומפקטיות מומרות. המחירים יכולים לנוע בין 150$ ל 600$ ואם נרכוש דרך מוכר אמין (אמינותו של המוכר מצוינת בניקוד חיובי באתר עצמו), נוכל להבטיח עסקה ברמת מהימנות גבוהה ביותר במחיר סביר. רק לשם השוואה פילטר IR בקוטר 77 מ"מ עולה מעל 150$.
 
*** כל התמונות במאמר זה צולמו עם מצלמת קאנון 20D מומרת לIR
 
 

בהצלחה!
אלון קירה

© כל הזכויות על הטקסט ועל התמונות שמורות לאלון קירה

** מאמר זה הוא חלק מהנושאים הנלמדים בקורס צילום מתקדם ובקורס צילום נוף באלון קירה בית ספר לצילום.

 

** קראו עוד בסידרות מאמרים מפורטות:
יסודות הצילום ומושגי יסוד   קומפוזיציה   טכניקות צילום   צילום מאקרו   צילום ציפורים   צילום אינפרה אדום   מדריכי עיבודי תמונות   ביקורת ציוד