תפריט

מאמר צילום – פילטרים לצילום

מאמר צילום פילטרים לצילום

כל מה שרציתם לדעת על פילטרים, מי צריך אותם ולמה הם נחוצים?

מייד נדע!
מהו פילטר? פילטר, מסנן בעברית, כשמו כן הוא. תפקידו לסנן חלק מאורכי הגל המגיעים לחיישן.
סינון אורכי גל מסוימים מאפשר להשיג אפקטים מיוחדים, במעמד הצילום, אותם קשה או בלתי ניתן לבצע בתוכנת עריכה.
כך נוכל להגדיל את הרפרטואר הצילומי והיצירתי שלנו.

וכן, עוד דבר – הגנה!  

פילטר ND
צילום בעזרת פילטר ND 10 סטופים

פילטרים לצילום, לאן הוא מתחבר?

פילטר יורכב ברוב המקרים בקדמת העדשה.
לרוב העדשות של מצלמות הרפלקס יש בקצה הברגה נקבית, עליה יוברג הפילטר.
לעדשות עין דג שלהן אלמנט קדמי בולט, או לעדשות טלה בעלות קוטר קדמי גדול מאוד יש, לעיתים, אפשרות להכנסת פילטר דרך חלון מיוחד בחלקן האחורי.
גם למצלמות קומפקטיות רבות יש אפשרות לחבר פילטרים. למרות שלעדשות שלהן אין הברגה מלפנים, קיימים בשוק מתאמי עדשה מיוחדים (לכל דגם מתאם משלו) עליהם אפשר לחבר פילטרים.

מתאמים לפילטר למצלמה
מתאמי עדשות למצלמות קומפקטיות המאפשרים הברגת פילטרים

פילטרים לצילום, איזה קוטר לבחור?

פילטרים עגולים מזכוכית נמכרים בקטרים שונים. לכל עדשה קוטר הברגה משלה.
בבואנו לקנות פילטר, נקפיד שנבחר את הקוטר המתאים לעדשה עליה הוא אמור להיות מורכב.
מצד שני, פילטרים שמיועדים לאפקטים מיוחדים, לא זולים במיוחד.
ולכן לא תמיד נוכל להרשות לעצמנו לרכוש פילטר ספציפי לכל עדשה.

אני, בדרך כלל, בוחר פילטר לאפקטים לפי הקוטר הגדול ביותר של העדשה בארסנל העדשות שלי.
כך אני מבטיח שאם ארצה להבריגו על עדשה בעלת קוטר קטן יותר, אוכל לעשות זאת בעזרת טבעת הקטנת קוטר – Step down ring שעלותה זולה ביותר.

פילטר קלוז אפ
צילום בעזרת פילטר קלוז אפ, על עדשת זום "סטנדרטית" לא מאקרו

על ציפויים ואיכות

כל זכוכית נוספת בין העדשה לעולם החיצון, "תגנוב" לנו קצת אור.
אין מה לעשות, ככה מתנהגות זכוכיות, ופילטרים משתייכים למשפחה הזאת. אור לא עובר במלואו דרך זכוכית – חלקו מוחזר ממנה – אפילו אם היא שקופה וצלולה ביותר.
כדי להקטין את ההחזרים וההשתקפויות מהפילטרים, מצפים היצרנים את הפילטרים בציפויים מיוחדים שתפקידם למזער את החזרת האור. במילים אחרות, אנחנו מדברים על איכות הפילטר.
ציפוי רב שכבתי ((Multi Coating, עדיף על ציפוי בשכבה אחת שעדיף על פילטר ללא ציפוי כלל. וציפוי רב שכבתי משני צידי הפילטר( HMC,SMC Super/Hyper Multi Coating)  זה ממש ליגה.  

פילטר מדורג
פילטר מדורג, צבעוני

לפילטר יש עובי?

אצל הפילטרים האורך לא קובע, אלא העובי…!
לפילטר עובי של מספר מילימטרים בלבד, אבל צילום בזויות רחבות מאוד (אורכי מוקד קצרים) עלול להכניס לשולי התמונה את חישוק המסגרת של הפילטר.
התמונה תתקבל עם שוליים כהים מסביב – לא כיף לקנות עדשה רחבה, בהרבה כסף, ולגלות שאי אפשר לצלם איתה ממש רחב כי הפילטר מפריע. בדיוק לשם כך המציאו פילטרים דקים Slim.
הם מיועדים לשימוש עם עדשות רחבות מאוד ולא פוגמים בשולי תמונה. יש להם חסרון אחד בולט…לפעמים הם עולים כמו העדשה…  

פילטר ND
פילטר מדורג + פילטר ND

פילטרים לצילום, מה בקשר למחיר?

כן, זאת נקודה כואבת במקצת.
פילטר איכותי הוא לא ממש זול. לא פעם קרה שפגשתי צלם, שמחוסר ידיעה, על עדשה של כמה אלפי שקלים הרכיב פילטר זול ופשוט.

באופטיקה, כמו בחיים – אין ארוחות חינם.
כל הפילטרים, גם המשובחים שביניהם פוגעים במידה זו או אחרת באיכות התמונה (אפילו שהיא מזערית), על אחת כמה וכמה הפילטרים הזולים והפשוטים.
בין חברי הפורומים השונים לצילום שגור הביטוי של צילום דרך תחתית של בקבוק עארק בהקשר של צילום עם פילטר פשוט…נראה שאין יותר מה להוסיף בעניין…

פילטר ND
פילטר ND 10 סטופים מאפשר זמן חשיפה ארוך מאוד גם בתנאי תאורה חזקים. התמונה צולמה בשעת בין ערביים. משך החשיפה כארבע דקות

הנה רגע האמת, בואו נכיר אותם אחד אחד

פילטר UV

פילטר UV, משמש להגנת העדשה

זהו פילטר שתפקידו לסנן קרינת UV אולטרה סגולה. בעולם הדיגיטאלי, ושישאר בינינו, הוא לא עושה כלום!
מצד שני, הוא הפילטר הטוב ביותר להגנה על האלמנט הקדמי של העדשה בדיוק מהסיבה שהוא לא עושה כלום.

פילטר UV איכותי יגרום לפגיעה מינימאלית באיכות התמונה ויספק לנו הגנה מפני שריטות, לכלוך ואבק על העדשה. לי באופן אישי, הציל פילטר כזה, שעלה 250 ₪, עדשה של 6,000 ₪, לאחר שהיא נשמטה מידי בטעות ונפלה על הפנים בדיוק על אבן.

לעדשה לא קרה דבר, הפילטר הלך לעולם שכולו טוב…  

פילטר UV
פילטר UV שלי זכרונו לברכה…העדשה עדיין חיה…:)

פילטר מקטב Polarizer

פילטר מקטב מעביר קרני אור בכיוונים מסוימים בלבד. בכך הוא מקטב את האור. פילטר מקטב בדרך כלל מגיע כפילטר סיבובי.
שתי זכוכיות, אחת על השניה שפעולת הסיבוב של אחת מהן מחזקת או מחלישה את הקיטוב.
באנגלית הוא נקרא Circular Polarizer. פעולת הקיטוב מפחיתה את כמות האור בין  סטופ אחד לשניים בד"כ.

תפקידו להפחית השתקפויות מעצמים מבריקים ולחזק את הקונטרסטיות והרוויה של גווני הסצנה. הוא מצוין לצילומי נוף – מעניק לשמיים גוון כחול עמוק ומעצים את הקונטרסט של העננים.
בכך נוספת עוצמה ודרמה לצילום.

פילטר פולרייזר, פילטר מקטב
ללא פילטר מקטב משמאל, עם מקטב מימין

אחד השימושים הנפוצים בפילטר מקטב הוא למניעת השתקפויות.
מאחר והפילטר סיבובי ומקטב אור בזוויות שונות (הזווית נקבעת עם סיבוב הפילטר על ידי הצלם ומייד התוצאה נראית לעין דרך העינית או על המסך), ניתן בעזרתן להעלים או לחזק השתקפויות ממקורות מבריקים או חצי שקופים, כגון:
זכוכיות, מים וכו'. תכונה זו של הפילטר הופכת אותו לשימושי ביותר לצילומי נוף, צילומים אורבניים וצילומים טכנים שונים.  

השתקפות על תחנת אוטובוס. ללא פילטר מקטב (למעלה), עם פילטר מקטב (למטה).
השתקפות על תחנת אוטובוס. ללא פילטר מקטב (למעלה), עם פילטר מקטב (למטה).

פילטר מכהה ND – Natural Density

פילטר ND
בתמונה פילטר ND החוסם 10 סטופים

תפקידו להפחית את כמות האור החודרת מבעד לעדשה. בכך הוא מאפשר יצירת אפקטים מיוחדים שאפשריים רק בצילומי לילה, גם בצילומי יום.

למשל, חשיפה ארוכה בצהרי היום או צילום בצמצם פתוח לרווחה בתנאי אור חזקים.
פילטרים אלו מגיעים בדרגות שונות של עוצמה.
החלשים יפחיתו סטופ אחד או שניים, החזקים מגיעים עד להפחתה של 20 סטופים.

פילטרים ND חזקים משמשים גם לצילומי ארכיטקטורה.
נסו לצלם את מגדל אייפל, למשל, ללא אנשים מסביבו.
אין מצב! אבל חשיפה ארוכה של כמה דקות עם פילטר ND חזק יגרום לטשטוש תנועת האנשים, עד שכמעט לא יורגשו כלל בצילום, בעוד המגדל עצמו יראה ברור וצלול.  

צולם עם פילטר מכהה ND החוסם 10 סטופים (בערך פי 1000 פחות אור)

פילטר מדורג

פילטר מדורג עגול

פילטר שחציו כהה או צבעוני בעוד שחציו האחר שקוף.
פילטר זה מיועד לצילום סצנות בהם ישנם הפרשי בהירות משמעותיים בין חלקי הפריים.
מצוין לצילומי שקיעות. בעוד שהחלק הכהה יחסום את בהירות השמיים והשמש בחלקה העליון של התמונה, יעביר החלק השקוף את הפרטים בתחתית התמונה – את מתאר החוף, הסלעים וכו'.  

פילטר מדורג
התמונה צולמה עם פילטר מדורג בצבע טבק, שימו לב לאחידות החשיפה ולצבעי השמיים הכתומים הנובעים מצבע הפילטר

מרובע או עגול?

פילטרים מדורגים פופולרים ביותר הם הפילטרים המרובעים/מלבניים. פילטרים מדורגים בפורמט ריבועי או מלבני מורכבים על גבי מסילה מיוחדת אשר מתחברת בעזרת מתאם עגול לקצה העדשה.

הפילטר מושחל למסילה והצלם יכול בקלות להזיזו על גבי המסילה ולראות באופן מיידי את השפעתו בצילום.
היתרון הגדול של הפילטרים האלו הוא בכך, שהצלם לא מוגבל בקומפוזיציה – קו הדרוג לא חייב לעבור במרכז הפריים אלא ניתן לשינוי עפ"י רצונו של הצלם.  

זריחה מעל ים נמלח. מצולם עם פילטר מדורג מלבני.
זריחה מעל ים נמלח. מצולם עם פילטר מדורג מלבני

פילטרים צבעוניים

ירושה מעולם הפילם, ובמילים אחרות – לא נחוצים כלל. פילטרים צבעוניים שימשו לאיזון טמפרטורת הצבע במצלמות סרט.
מה שאנחנו קוראים איזון לבן – WB, היום עושים זאת במצלמה עצמה. כל מה שעושה פילטר צבעוני אפשר לעשות בקלות בפוטושופ.  

דיאופטרים/עדשות קלוז אפ Close up lenses

פילטר קלוז אפ
עדשות קלוז אפ: Raynox 250 מימין וקאנון 500D

עדשות קלוז אפ הן עדשות פשוטות, בדרך כלל בעלות אלמנט אופטי יחיד.
מחירן זול יחסית לציוד מאקרו אחר וגודלן אינו שונה מזה של פילטר אחר, אולי מעט שמנמנות יותר.
שימוש בעדשות קלוז אפ מאפשר קיצור מרחק המיקוד המינימאלי של העדשה עליה הן מורכבות ובכך מתאפשרת יכולת צילום מאקרו גם עם עדשות שאינן עדשות מאקרו או הגברת ההגדלה של עדשת מאקרו ייעודית.

קיימים דיאופטרים אכרומטים המורכבים משני אלמנטים או יותר, דיאופטרים אלו יקרים בהרבה ואיכותם עולה לאין ערוך מאלו הפשוטים יותר.

יתרונותיהם הגדולים הם מחירם הזול באופן יחסי, משקלם וגודלם הקטן והעובדה שפגיעתם בכמות האור הנכנסת היא מזערית.

חסרונותיהם: פגיעה באיכות התמונה שתתבטא בהבדלי חדות, איבוד פרטים ועיוותי צבע בין מרכז הפריים לבין השוליים. פ
גיעות אלו נפוצות מאוד בשימוש עם עדשות קלוז-אפ בעלות אלמנט יחיד – ממש לא מומלץ לרכוש אותן. עוד חסרון הוא איבוד יכולת מיקוד לאינסוף כאשר הן מורכבות על העדשה.

קראו עוד במאמר צילום מאקרו חלק 3.

פילטר קלוז אפ, פילטר מאקרו
צילום מאקרו עם עדשת מאקרו ודיאופטר בעל ערך +10 כך מתאפשרת הגדלה נוספת

פילטר אינפרה אדום – IR

פילטר אינפרה אדום, infrared
פילטר אינפרה אדום מסוג  R72

פילטרים לאינפרה אדום מסוגים שונים יודעים "לחסום" את האור הנראה או את רובו ולהעביר אך ורק את אורכי הגל בתחומי האינפרה אדום הקרוב והרחוק.

צילום אינפרה אדום יוצר תמונה בעלת אפקט חלומי ומיוחד.
משטחי דשא וצמחיה נראים לבנים, כאילו כוסו בשכבת כפור מקפיאה.
צבעי השמים ומקורות מים מתכהים עד כדי השחרה. עננים, אפילו קלים ביותר נראים בהדשגה רבה ויוצרים דרמה בתמונה. בכלל, מראה נוף שיגרתי ופשוט יכול להפוך למקום מהאגדות, בו שולטים גווני הפלדה והכפור.

אני עושה שימוש בפילטר שנקרא R72. זהו מסנן שחוסם כ 95% מגלי האור שאורך הגל שלהם קטן יותר מ 720 ננו מטר. בעצם מדובר בפילטר בעל צבע בורדו כהה מאוד, כמעט אטום.

קראו עוד בסדרת מאמרים מפורטת בנושא צילום אינפרה אדום.  

צילום אינפרה אדום, צילום infrared – צולם עם פילטר אינפרה אדום R72

לסיכום רוצים להפוך את העולם ליפה יותר? ואת המציאות לחלומית? קחו כמה פילטרים ואתם מסודרים!!   

בהצלחה!
אלון קירה

© כל הזכויות על הטקסט ועל התמונות שמורות לאלון קירה

** מאמר זה הוא חלק מהנושאים הנלמדים בקורס יסודות הצילום/קורס צילום למתחילים באלון קירה בית ספר לצילום.

** קראו עוד בסידרות מאמרים מפורטות:
יסודות הצילום ומושגי יסוד   קומפוזיציה   טכניקות צילום   צילום מאקרו   צילום ציפורים   צילום אינפרה אדום   מדריכי עיבודי תמונות   ביקורת ציוד