תפריט

מאמר צילום מאקרו, משפחת עדשות מאקרו

מאמר צילום מאקרו, חלק 2

משפחת עדשות מאקרו

ממש כאן מתחת לאף מצוי עולם מופלא. זעיר – אך עצום מימדים, קטנטן – אך ענק!
בעולם הזה פגשתי יצורים מדהימים, חייזרים מעולמות אחרים, צפיתי בהתנהגויות של חיזור, הזדווגות, צייד ושליטה על טריטוריות.
אז בואו נצא למסע לעולמות הקטנים בעזרת הפרק השני בסדרת צילומי מאקרו – צילומי תקריב, בעברית.  

מאמר צילום מאקרו עדשות, גמל שלמה

ראשית, נגדיר מהו צילום מאקרו.

צילום מאקרו/צילום תקריב הוא צילום שבו אובייקט קטן, דומם או בע"ח, ממלא את כל הפריים או את רובו.
או צילום אובייקט זעיר שמתקבל בתמונה בגודל רב יותר מכפי שאנו מסוגלים לראותו בעין בלתי מזוינת.
לעיתים, גדול אף יותר מגודלו האמיתי.
על מנת להשיג את ההגדלות הללו אנו חייבים להיעזר באמצעים אופטיים שישיגו עבורנו את ההגדלות המבוקשות.

לעזרתנו מגיע ליין מכובד של עדשות מאקרו. הכתבה הנוכחית תעסוק במשפחת עדשות המאקרו – בתפקידן, ביכולותיהן, בייחודן ובהבדלים בין בנות המשפחה השונות.  

מאמר צילום מאקרו עדשות, זבוב טורף

אה, כן…נכון, אני יודע שצריך לומר "עצמית מאקרו" ולא "עדשת מאקרו".
שהרי עדשה היא אלמנט אופטי יחיד ואילו עצמית היא מערכת המאגדת בתוכה מספר עדשות…אבל אני רוצה שתזרמו איתי ולכן אשתמש במילה עדשה.
מה לעשות, ככה אנחנו הצלמים, נוהגים לדבר באופן יומיומי…אולי עד שמי מאיתנו יוזמן לצלם באקדמיה ללשון…  

ועכשיו נחזור לפוקוס:   נהוג לומר שבעולם שבו חלק גדול מהעדשות המוצעות למכירה הוא באיכות בינונית ומטה, דווקא בתחום עדשות המאקרו, קשה מאוד למצוא עדשה רעה.
מניסיוני אישי, המשפט הזה נכון מאוד. רובן המוחלט של עדשות המאקרו הוא באיכות אופטית מצוינת שמתבטאת בחדות מעולה, כושר הפרדה מצוין וקונטרסט טוב – גם בתנאי קצה.  

מאמר צילום מאקרו עדשות, שפירית

הגדלה של 1:1

ובכל זאת, קיימים הבדלים רבים בין הסוגים השונים. אולם לפני שאעמוד על ההבדלים, אתאר את אופן פעולתה של עדשת מאקרו.
לעדשות המאקרו הנמכרות כיום מאפיין בולט (שקיים אצל רובן המוחלט) והוא כושר הגדלה של 1:1. גודל אמיתי, LIFE SIZE.

הכוונה היא שבמצב ההגדלה המקסימאלי העדשה תספק היטל בגודל אמיתי של הנושא המצולם על גבי החיישן.
נשמע מעורפל? טוב, אז הנה הסבר פשוט יותר – במצב הגדלה מקסימאלי יתקבל אובייקט שאורכו סנטימטר במציאות, באורך של סנטימטר על גבי החיישן.

אתן דוגמא: נניח שאצלם סרגל בעזרת עדשת מאקרו בהגדלה של 1:1 המורכבת על מצלמה דיגיטאלית בעלת חיישן מלא (להזכירכם, רוחב החיישן הוא 35 מ"מ).
במקרה זה, בתמונה שתתקבל נוכל לספור 35 שנתות של מילימטר שיתפסו את כל רוחב הפריים.    

מאמר צילום מאקרו עדשות, הגדלה 1:1
צילום בהגדלה של 1:1 על מצלמת FF – רוחב הפריים בדיוק 35 מ"מ

כמובן שלא תמיד נצטרך להשתמש בהגדלה המרבית. לחרקים רבים גודל רב יותר (פרפרים, שפיריות, שפריריות וכו'), פרחים, אוכל, תכשיטים – כל אלה הם נושאי צילום אופייניים לצילומי מאקרו, אך ההגדלה הנדרשת עבורם קטנה הרבה יותר מההגדלה המרבית של 1:1.  

מאמר צילום מאקרו עדשות, הגדלה 1:1, בכנינית

מה ההבדל בין עדשה רגילה לעדשת מאקרו?

ובכן, מה מבדיל עדשת מאקרו מעדשה "רגילה" שאינה עדשת מאקרו? לעדשות מאקרו מבנה אופטי כזה שמאפשר להן להשיג מיקוד (פוקוס) ממרחקים קצרים ביותר.
וזוהי בעצם כל התורה על רגל אחת. לכל עדשה שהיא, קיים נתון המציין את המרחק המינימאלי ממנו היא מסוגלת להשיג מיקוד.

כלומר, אם נצליח להשיג מיקוד ממרחק קצר יותר, מן הסתם יתקבל הנושא המצולם באופן גדול יותר בפריים.
עדשות מאקרו פועלות עפ"י עקרון זה של מיקוד ממרחקים קצרים לשם השגת ההגדלה הרצויה.
חשוב לזכור – מרחקי המיקוד המצוינים על העדשות נמדדים ממישור החיישן ועד לאובייקט.
בצילום מאקרו עלינו לקחת בחשבון גם את המרחק מקצה העדשה ועד לאובייקט – הוא מרחק העבודה האפקטיבי. באנגלית: Working distance.  

מאמר צילום מאקרו עדשות

סוגי עדשות מאקרו

אז בואו נכיר את המשפחה המורחבת. עדשות מאקרו נחלקות לשלוש משפחות עיקריות: בעלות אורך מוקד קצר 50-60 מ"מ, בעלות טווח הביניים 90-105 מ"מ וארוכות המוקד 150-200 מ"מ.
רובן הגדול של כל העדשות מכל המשפחות מסוגל להפיק הגדלה של 1:1. אם ככה, אז מה ההבדל?

מה עדיף?

ראשית, ככל שהעדשה בעלת אורך מוקד קצר יותר היא קטנה יותר, קלה יותר ולא פחות חשוב – זולה יותר.
אולם ההבדל הפראקטי ביניהן הוא, שככל שהעדשה קצרה יותר היא מחייבת קירבה גדולה יותר לאובייקט לשם השגת ההגדלה הרצויה.
כך שאם ברצוננו לצלם זבוב, למשל,  נעדיף לעשות זאת ממרחק גדול ככל האפשר בעזרת עדשת מאקרו ארוכת מוקד.
אם נשתמש בעדשת מאקרו קצרה, נצטרך להתקרב מאוד ובכך נגדיל את הסיכויים לקבל תמונה ללא זבוב בכלל… כן, על הלוקסוס הזה צריך לשלם.  

מאמר צילום מאקרו עדשות

מצד שני, לצילומי אוכל, תכשיטים, פרחים ועצמים דוממים אחרים…שלא בורחים בדרך כלל, אין משמעות רבה לאורך המוקד ובמקרים אלו עדשות קצרות יעשו את העבודה בהחלט לא רע.  

מאמר צילום מאקרו עדשות

איך נדע שהעדשה עדשה יעודית למאקרו?

חשוב לדעת שכיתוב המילה מאקרו על עדשה כלשהיא לא מבטיח שהיא עדשת מאקרו ייעודית! יצרני הציוד מרשים לעצמם להשחיל את המילה מאקרו לעדשות מעדשות שונות ולפעמים ממש על גבול השערורייה.
אז איך נוכל לדעת מהי עדשת מאקרו אמיתית?
על עדשת מאקרו ייעודית תמיד תופיע המילה Macro . בנוסף, יהיה עליה כיתוב או ציון כושר ההגדלה – 1:1. או שבחלון הטווחים שלה תופיע סקאלת ההגדלה עד למצב של 1:1 לצד מרחקי המיקוד.  

מאמר צילום מאקרו עדשות

יותר מכך, עדשות מאקרו יכולות לשמש גם כעדשות כלליות לכל עניין ודבר.
תפקידן לא מסתיים רק בצילום ממרחקים קצרים והן יכולות להשיג גם מיקוד לאינסוף. הן יכולות לשמש גם כעדשות פורטרטים מצוינות, למשל.
ובכלל, בכל עת שאנו רוצים לעשות שימוש בעדשת נורמל או טלה טובה נוכל לקחת עדשת מאקרו לביצוע המשימה.  

מאמר צילום מאקרו עדשות

בחירת עדשת מאקרו חייבת לקחת בחשבון את היעוד העיקרי לשמו היא נקנית.
אם יעודה לצילומי סטודיו ופורטרטים, נוכל לבחור בלב שלם עדשת מאקרו קצרת אורך מוקד.
לשימוש בצילומי טבע – חרקים ובע"ח אחרים – יהיה יתרון לארוכות המוקד. שכן, ניתן יהיה להשיג הגדלה משמעותית גם מבלי להידבק לנושא.

כמו כן, כדאי לבדוק האם לעדשה מנוע מיקוד מהיר או איטי? האם הוא שקט? האם העדשה מצוידת במייצב תמונה? האם בעת מיקוד העדשה מתארכת או שהיא לא משנה את אורכה? וכל זה במסגרת התקציב כמובן… בהחלט בחירה לא קלה! מזל שהמבחר גדול והתוצרת משובחת – כפי שכתבתי בתחילת המאמר – קשה למצוא עדשת מאקרו רעה!  

בהצלחה!
אלון קירה

© כל הזכויות על הטקסט ועל התמונות שמורות לאלון קירה

** מאמר זה הוא חלק מהנושאים הנלמדים בקורס צילום מאקרו באלון קירה בית ספר לצילום.

** קראו עוד בסידרות מאמרים מפורטות:
יסודות הצילום ומושגי יסוד /  קומפוזיציה  / טכניקות צילום /  צילום מאקרו  /  צילום ציפורים  /  צילום אינפרה אדום /  מדריכי עיבודי תמונות  /  ביקורת ציוד