תפריט

מאמר צילום מאקרו, חלק 1

מאמר צילום מאקרו, חלק 1

צילום מאקרו

כיצד הכל התחיל? 

באורח מקרי לחלוטין (אולי אפילו מעט הזוי), התגלגלה לרשותי, לפני שנים, מצלמת אולימפוס פשוטה. קומפקטית ודיגיטאלית.
כן, היה זה כשעולם הצילום הדיגיטאלי היה בשלבי התהוותו. מה עושים עם הדבר הזה שאי אפשר היה לעשות קודם? זאת הייתה השאלה הראשונה ששאלתי את עצמי.

אך כשסובבתי אותה על מנת להביט מבעד לעינית…נתגלה לעיניי צג דיגיטאלי אחורי. אמנם זעיר, אך עדין כזה שמראה את התמונה מייד אחרי כל צילום ויותר מכך – כזה שמאפשר לצלם גם ללא צורך בתחיבת העין לתוך העינית.

הצגת התמונה באופן מיידי ללא צורך בהמתנה לפיתוח, זה אולי השינוי הבולט ביותר שהביא עימו הצילום הדיגיטאלי לעולם.
ובמילים אחרות: משוב בזמן אמת! אליו מתלוות אפשרויות, שנראות לנו היום כמובנות מאליהן, כמו מחיקת תמונה, צילום ללא הגבלה (כמעט) ועוד ועוד…
ובעודי ממתין להפוך החזק שהזמנתי בבית הקפה שסמוך למשרדי, אחזתי במכשיר הכסוף הקטנטן, מתחתי את הזום לקצה גבול היכולת וקימפזתי ב"אומנות" פריים שהכיל…גפרור שרוף….  

מאמר צילום מאקרו

מאקרו זה קסם

ומכאן הכל התחיל!! כמות הפרטים, ההגדלה, החדות והיכולת לתקן את התוצאה תוך כדי תהליך הצילום עצמו, כל אלה הנחיתו עלי את ההבנה כי יש בידי מפתח לדלת קסמים…   "קסם זה דבר נפלא!" (הארי פוטר).  

ואני אומר: מאקרו זה קסם!! כמו קוסם האוחז בידו שרביט רב עוצמה ומתהלך בשביליו המפותלים של עולם הקסם, אני מרגיש את עצמי לעיתים קרובות, כשבידי מצלמה ועדשת מאקרו. עולם שלם, פראי, עשיר וצבעוני מחכה לי מתחת לאף.

לא, לא צריך להרחיק לאנטרקטיקה או למחוזות רחוקים באפריקה.
ממש כאן, בגינה שמתחת לבית המשותף, בגן הציבורי הסמוך או בשדה הקוצים שנושק לקצה השכונה מצויים טורפים אכזריים, ציידים מתוחכמים, בנאים אדירים, יצורים שנראים כאילו יצאו זה עתה מסרט מדע בדיוני מופרע במיוחד ועוד לא הזכרתי את המעופפים הקדמונים וטווי הרשתות הקטלניים שהיו משאירים אפילו את ספיידרמן מבויש…  

מאמר צילום מאקרו

אני חייב להודות שעולם המאקרו השתלט עלי.

יופיו של הטבע בשילוב טכנולוגיה עדכנית ושלל טכניקות, חלקן ממש על גבול האקזוטיקה, הופכים את התחום הזה לכל כך מרתק בעיני.
ואולי הכי חשוב – כמעט אינסופי באפשרויות להתפתח בו. היכולת לרדת לרזולוציות מפורטות ביותר ולהשיג עושר כמעט בלתי מוגבל של פרטים מנקודת מבט לא יומיומית, הם אלו שעושים את צילום המאקרו לתחום שבו אפשר להשיג ראיה ייחודית על החיים שסביבנו ועל עולם הטבע הקרוב והרחוק.  
לכן משול בעיני צילום המאקרו לקסם. פתאום הקטן הופך לענק. השולי לעיקרי.
הנסתר מתגלה לפתע במימדים בלתי רגילים והלסת נשמטת לנוכח המגוון והיופי!   

מאמר צילום מאקרו

צילום טכני

צילום מאקרו הוא צילום טכני בעקרו. כאן באתר תמצאו סדרת מאמרים מפורטת בנושא צילומי מאקרו.
כאן אדון בענייני ציוד ואופטיקה, אסביר על הטכניקות השונות המקובלות יותר ומקובלות פחות בתחום צילומי זה, אעמוד על הבעיות הרבות המתגלות בו ועל הדרכים לפתרונן.
וכמובן, כיצד ניתן להתקרב לכל אותם יצורים שבדרך כלל אנחנו נוטים להשליך עליהם נעל, כשהם חודרים לפרטיותנו ומזהים אותם ברוב המקרים כמזיקים.
אז זהו, הגלגל עומד להתהפך. מעכשיו אנחנו נחדור לפרטיות שלהם ונחשוף אותם במערומיהם…כן, רובם אינם לבושים וחלקם הגדול אפילו לא נוהג להתגלח כלל!  

מאמר צילום מאקרו

מאקרו זה לא רק ג'וקים

דבר אחד שכדאי לזכור – מאקרו זה לא רק ג'וקים! מגוון רחב מאוד של נושאים צילומיים נכנסים לתוך הקטגוריה הזאת.
החל מפרחים, תכשיטים ואוכל ועד לצילומים טכניים של עצמים זעירים וצילומי רפואה של עיניים ושיניים…מה לא בעצם? 

מאמר צילום מאקרו, צילום תכשיטים

דבר שני שכדאי להבהיר, מידי פעם אומרים לי: טוב, עם עדשות יקרות וציוד איכותי זה לא בעיה! טעות! ציוד טוב ואופטיקה יקרה לא יחפו על העדר טכניקה, הבנה וניסיון.
ובנוסף לכך, מסתבר, שכמעט כל מצלמה ואפילו הקומפקטיות הפשוטות ביותר מסוגלות בעזרת אמצעי עזר זולים, להניב תוצאות מאקרו מרשימות באיכות מעוררת התפעלות.

את דרכי בעולם הקסם הזה, התחלתי לפני שנים כאמור, כשלצידי מצלמה קומפקטית ופשוטה. הרצון לחלוב ממנה כל קמצוץ של הגדלה ולהשיג עוד קצת קרבה לאובייקט מבלי להתפשר על האיכות ועל הפרטים, הם שהביאו אותי להבנה שבמאקרו כמעט הכל אפשרי!  

בהצלחה!
אלון קירה

© כל הזכויות על הטקסט ועל התמונות שמורות לאלון קירה

** מאמר זה הוא חלק מהנושאים הנלמדים בקורס צילום מאקרו באלון קירה בית ספר לצילום.

** קראו עוד בסידרות מאמרים מפורטות:
יסודות הצילום ומושגי יסוד /  קומפוזיציה  / טכניקות צילום /  צילום מאקרו  /  צילום ציפורים  /  צילום אינפרה אדום /  מדריכי עיבודי תמונות  /  ביקורת ציוד