תפריט

מאמר צילום מאקרו, הערמת פוקוס בעזרת תוכנת פוטושופ

מאמר צילום מאקרו, חלק 7

הערמת פוקוס בעזרת תוכנת פוטושופ

בעולם הצילום, פעמים רבות אנו עושים מאמץ רב על מנת לקבל עומק שדה "רדוד" ככל האפשר.
כאשר אנו מצלמים פורטרטים, למשל, ורוצים להפריד את הנושא מן הרקע שעשוי להפריע לנו – אנו משתמשים בעצמיות כבדות ויקרות בעלות מפתח צמצם גדול, כדי לקבל את אפקט התלת-ממד הקסום אליו אנו שואפים.

עומק השדה

בעולם המאקרו הדברים שונים בתכלית. כידוע (וזה נכון לכל סוגי הצילום), ככל שאנו מתקרבים לנושא, עומק השדה הולך וקטן.
כאשר אנו מצלמים בהגדלה קרובה ל-1:1, ואף מעבר לכך, אנו מצויים קרוב מאוד לנושא, ועל כן עומק השדה קטן מאוד – קטן עד כדי כך שרוב הנושא נמצא מחוץ לפוקוס, גם אם מדובר בנושא קטנטן כמו זבוב, וגם אם אנו סוגרים את הצמצם לערכים של f/16 או יותר.

תופעה זו היא מחויבת המציאות על פי חוקי האופטיקה, ולכאורה אין דרך להתמודד עימה אלא לסגור צמצם לערכים שיפגעו קשות באיכות התמונה.
אך מסתבר שאם אנו מוכנים להשקיע מעט יותר מאמץ וזמן, ולהקפיד על עבודה מסודרת, ניתן לצלם תמונות מאקרו בכל הגדלה, בערכי צמצם הגיוניים ובאיכות תמונה מרבית, ועדיין לקבל עומק שדה גדול כרצוננו – זאת על ידי שימוש בשיטת הערמת הפוקוס – Focus Stacking.

צילום מאקרו בהערמת פוקוס
התמונה מורכבת מחמש תמונות בודדות, שבכל אחת מהן בוצע פוקוס על אזור שונה
צילום מאקרו בהערמת פוקוס
תמונה זו הורכבה משתי תמונות. נקודות המיקוד השונות מסומנות בעיגול

הערמת פוקוס

הערמת פוקוס היא תהליך הנחלק לשתי משימות. המשימה הראשונה היא צילום מספר תמונות, כאשר בכל תמונה מרחק הפוקוס שונה, וכל טווח העומק שאנו מעוניינים שיהיה מפוקס, מכוסה על ידי תמונה אחת לפחות.
למשל, ולשם פשטות, אם אנו מצלמים זבוב מזווית פרונטאלית, נצלם תמונה אחת בה ראש הזבוב בפוקוס, תמונה שניה בה איזור החזה בפוקוס, ותמונה שלישית בה איזור הבטן בפוקוס.

המשימה השניה היא איחוד התמונות שצילמנו לכדי מקשה אחת. בעוד שמשימה זו נשמעת קשה ביותר, תוכנת פוטושופ נותנת לנו כלים אוטומטיים שהופכים את העבודה לקלה ומהירה בצורה מפתיעה.
במאמר זה נדגים כיצד לעשות זאת.

ההדגמה תיעשה באמצעות סדרה של 5 תמונות פורטרט של זבוב טורף, בהגדלה של פי 4 מהגודל האמיתי.
התמונות צולמו עם עדשת מאקרו: Canon MP-E 65mm 1X5 בצמצם f/11.
בהגדלה כזאת ובמפתח צמצם כזה, עומק השדה הרדוד מאוד מונע שימוש בכל תמונה לבדה.

צילום מאקרו בהערמת פוקוס
שימו לב לשוני במיקום הפוקוס בין תמונה לתמונה

צילום על גבי חצובה

צילמתי את הסדרה על חצובה (כמובן), ואחרי כל תמונה שיניתי את מרחק הפוקוס של העדשה.
בתמונה הראשונה (למעלה משמאל), הפוקוס הוא על קצה החדק של הזבוב.
בתמונה השניה, הפוקוס הוא על קצה עין ימין, וכן הלאה עד שבתמונה האחרונה הפוקוס הוא על חלק הגוף האחורי ביותר שמצוי בתמונה.
כעת ניגש למלאכת האיחוד.

עיבוד בפוטושופ

שלב 1

ישנן מספר אפשרויות ליישום ההערמה בפוטושופ. נדגים את הפשוטה מביניהן.
בפוטושופ, נלך לתפריט File-> Automate-> Photomerge. יפתח התפריט הבא:

הערמת פוקוס 1

שלב 2

בתפריט זה נבחר את התמונות שברצוננו להערים או ספריה המכילה אותן. בנוסף, יש להוריד את הסימון מהאפשרות Blend Images Together. כעת נלחץ OK.

לאחר זמן פעולה התלוי בגודל ובפורמט התמונות ובמספרן, נקבל פרויקט פוטושופ חדש ובו כל התמונות, מסודרות בשכבות ומיושרות אחת ביחס לשנייה.

שלב 3

עכשיו נסמן את כל השכבות (בעזרת לחיצה ממושכת על מקש CTRL ולחיצה עם העכבר על כל שכבה)

589242-הערמת פוקוס 2

שלב 4

ונבצע ערבוב אוטומטי באמצעות Edit->Auto Blend Layers.
בתפריט המתקבל יש לוודא שאפשרות Stack Images מסומנת.
נלחץ OK ונמתין שוב לתוצאה.

כאשר אנו בוחרים בפונקצית הערבוב האוטומטי, פוטושופ בוחרת מכל תמונה את החלקים המצויים בפוקוס, ומאחדת את החלקים המפוקסים ביותר מכל התמונות לתמונה המורכבת משכבות.

589243-הערמת פוקוס 3

שלב 5

אך כעת, השכבות מכילות רק את החלקים שפוטושופ בחרה. נשטח את השכבות Flatten Image ונקבל תמונה יחידה.

התוצאה המתקבלת אינה, בדרך כלל, מושלמת.
לעיתים יש לקרופ קצוות לבנים שנוצרו עקב יישור אוטומטי או לתקן מקומות בהן פוטושופ לא זיהתה את התמונה בה עדיף להשתמש, אך לאחר תיקונים מעטים נקבל תוצאה בעלת עומק שדה שלא היינו יכולים לקבל באמצעים אחרים.

התוצאה

להלן התוצאה הסופית, לאחר תיקון וחידוד:

צילום מאקרו באמצעות הערמת פוקוס

הערות:

  1. רצוי לשנות את נקודת הפוקוס באמצעות הזזת העדשה קדימה ואחורה ולא באמצעות טבעת הפוקוס. זאת כיון שבהגדלות קיצוניות, שינוי מרחק הפוקוס משפיע בצורה חזקה מאוד על ההגדלה, ונקבל שוני בקומפוזיציה בין התמונות. לשם כך נוח להשתמש במסילת פוקוס.
  2. ניתן לבצע את השלב הראשון בפוטושופ בצורה ידנית, ע"י טעינת כל התמונות לשכבות (דרך תוכנת Bridge, למשל), סימון כל השכבות ושימוש ב- Edit->Auto-Align Layers. לאחר מכן ניתן להמשיך כרגיל.
  3. ולמי שמרגיש משועמם ויש לו זמן פנוי יכול ללכת לכיוון האקסטרים. בתמונה עומק שדה יעיל על כל הנושא – פרט לרקע. התמונה מורכבת מ-14 פריימים בודדים…
צילום מאקרו באמצעות הערמת פוקוס
ולמי שמרגיש משועמם ויש לו זמן פנוי יכול ללכת לכיוון האקסטרים.
בתמונה עומק שדה יעיל על כל הנושא – פרט לרקע. התמונה מורכבת מ-14 פריימים בודדים…

בהצלחה!
אלון קירה

© כל הזכויות על הטקסט ועל התמונות שמורות לאלון קירה

** מאמר זה הוא חלק מהנושאים הנלמדים בקורס צילום מאקרו ובקורס צילום מתקדם באלון קירה בית ספר לצילום.

** קראו עוד בסידרות מאמרים מפורטות:
יסודות הצילום ומושגי יסוד /  קומפוזיציה  / טכניקות צילום /  צילום מאקרו  /  צילום ציפורים  /  צילום אינפרה אדום /  מדריכי עיבודי תמונות  /  ביקורת ציוד