תפריט

מאמר צילום מאקרו, בעיות תאורה, מבזקים לצילום מאקרו

מאמר צילום מאקרו, חלק 5

בעיות תאורה, מבזקים לצילום מאקרו

עד עתה, סקרתי את האמצעים האופטיים העומדים לרשותנו בצילומי מאקרו. אבל כידוע, עדשות הן לא הכל בצילום. אז בואו נשפוך קצת אור על מרכיב נוסף חשוב מאין כמוהו…האור.
כפי שתיארתי במאמרים הקודמים, לצילומי מאקרו שיטות וטכניקות רבות ומגוונות. כך גם בנושא התאורה.

מבזקים/פלאשים בצילומי מאקרו

שתי גישות עיקריות מפלגות את צלמי המאקרו – חסידי התאורה המלאכותית כמקור אור עיקרי מול חסידי האור הטבעי. בין שתי גישות אלו קיימות דרכי ביניים המשלבות בין סוגי התאורה.
הפעם אעסוק בעבודת מבזקים/פלאשים בצילומי מאקרו כמקור אור עיקרי ואעמוד על היתרונות והחסרונות של השיטה.

מאמר צילום מאקרו, שימוש במבזק, פלאש

כמות האור החוזר בצילום מאקרו

כזכור, צילום מאקרו מצולם ממרחק קצר. מרחק קצר, פירושו אור חוזר מועט. בואו נחדד רגע את המונח אור חוזר. אור חוזר, הינו האור החוזר מהעצם או מהסצנה אל המצלמה.
מד האור של המצלמה קובע את החשיפה כך שהחלק הנמדד יצא בגוון של 18% אפור.
למרחק בין המצלמה לבין האובייקט חשיבות רבה בקביעת כמות האור החוזר – כמות האור החוזר נופלת ביחס ריבועי לקיצור המרחק לאובייקט ולהיפך.

ובמילים פשוטות: אם קיצרנו את המרחק בינינו לבין הנושא פי שתיים, האור החוזר יפחת פי ארבע. מייד אפשר להסיק כי בצילומי מאקרו אנחנו נכנסים למצוקת אור.

נוסיף לכך את בעיית עומק השדה הרדוד (מאוד) בצילום ממרחקים קצרים.
(כזכור, המרחק לאובייקט הוא המשפיע ביותר על גודלו של עומק השדה – ככל שהמרחק קטן, עומק השדה מצטמצם.)
לכן נעדיף לצלם בצמצם סגור על מנת להשיג עומק שדה גדול יותר. אולם צמצם סגור יכניס לנו פחות אור….
אנחנו שוב הולכים ומסבכים את עצמנו בבעיית תאורה.

מאמר צילום מאקרו, שימוש במבזק, פלאש
בתמונה זו אין שימוש במבזק. אך תנאי התאורה הרעים חייבו צמצם פתוח והעלאת רגישות – שימו לב עד כמה עומק השדה רדוד

כשאני אומר מסתבכים, אני מתכוון לכך שצמצם סגור יחייב אותנו לצלם במהירויות תריס איטיות לשם השגת חשיפה נכונה.
איטיות כל כך, עד שכמעט אין שום אפשרות לצלם בהחזקה ידנית. כמוצא אחרון באה לעזרתנו האפשרות להעלות את הרגישות/ISO.
אבל גם כאן אנחנו מוגבלים למדי. העלאת הרגישות לערכים גבוהים מידי תחבל באיכות הקובץ הסופי והתמונה תתקבל מגורענת ועלולה לסבול מרעש דיגיטאלי מכוער שיפגע בפרטים.

מאמר צילום מאקרו, שימוש במבזק, פלאש

הוספת אור בצילום מאקרו

אם כך, בואו נוסיף אור. לשם כך המציאו את הפלאש, לא?
אכן, רעיון מצוין. הפלאש יפצה על כמות האור החוזר המועטה ויאפשר חשיפה טובה. פלאש יאפשר צילום במהירות תריס גבוהה, יחסית, כך שנוכל לצלם בהחזקה ידנית.
האור הנוסף שיוסיף הפלאש יאפשר גם את סגירת צמצם לערכים שיניבו עומקי שדה גדולים יותר. נראה כי פתרנו את כל הבעיות!!

נו, אם כל כך טוב מדוע קיימים צלמי מאקרו שמתעקשים להשאיר את הפלאש בבית??
למען הגילוי הנאות, אני אחד מהם. השימוש שלי בפלאש בצילומי מאקרו מצומצם מאוד רק לסוג קטן של צילומים בהגדלות עצומות.
אני מוצא את עבודת הפלאש כמחבלת יותר מאשר מועילה ומייד אפרט.

מאמר צילום מאקרו, שימוש במבזק, פלאש

מבזק מובנה של המצלמה בצילום מאקרו

ראשית, צילום מאקרו בעזרת המבזק המובנה של המצלמה דומה מאוד לצילום פורטרט בפוטו רצח…
הנושא "מופצץ" באור ישיר וחזק.
מה שגורם לביטול הצללים הטבעיים ויוצר הצללות וקונטרסטים חזקים במקומות אחרים.
כך שהנושא נראה "שטוח" ולא טבעי. פלאש ישיר יוצר הברקות קשות, חלקים בתמונה עלולים להיחשף יתר על המידה בעוד שאזורים אחרים עלולים לסבול מחשיפת חסר ולהראות אפלים.

מאמר צילום מאקרו, שימוש במבזק, פלאש
בתמונה זו משמש המבזק המובנה של המצלמה כמקור האור העיקרי – שימו לב להברקות הקשות, לשיטוח התמונה ולשיבוש הצבעים הטבעיים

האור החוזר בצילום מאקרו עם פלאש

צילום בעזרת מבזק עלול לגרום להחשכת הרקע במקרים רבים, גם אם התמונה צולמה באור יום מלא ואפילו שהרקע המקורי איננו אפל.
הרקעים הכהים מלמדים כי התמונות צולמו בעזרת מבזק.
בואו נבין כיצד זה קורה: כמות האור החוזר מהאובייקט שונה מכמות האור החוזר מהרקע, מהסיבה שהאובייקט קרוב למצלמה הרבה יותר מהרקע.

מבזק TTL בצילום מאקרו

על מנת לחשוף את האובייקט בצורה נכונה, על המבזק הנמצא במצב TTL להבזיק בעוצמה כזאת שתתחשב בבהירות של הנושא ובקרבה שלו למצלמה.
ולכן עוצמת ההבזקה תהיה כזו שתתחשב אך ורק באובייקט. לעומת זאת, הרקע המרוחק, לא יקבל את עוצמת ההבזקה הנדרשת כדי להניב ממנו חשיפה טובה.
ובגלל מהירות התריס, היחסית מהירה בעבודה עם מבזק, לא יגיע אור חוזר מהרקע בכמות הנדרשת.
לכן, הרקע יתקבל אפל וכהה.

הרקע בצילום מאקרו עם פלאש

אני חייב לציין את גודל האכזבה בשעת צילום מאקרו עם מבזקים – בעינית, לפני הצילום, הרקע נראה בהיר ובצבעיו הטבעיים…
אולם אחרי הלחיצה על כפתור המחשף והצצה על מסך המצלמה מתגלה לנו רקע אפל שלא קיים שם במציאות
– ממש חושך בעיניים…התמונות האלו יוצרות תחושה של צילום בלילה, אך לא כך.
הן צולמו באור יום מלא ולוקות בנאמנות לגווני הרקע.

מאמר צילום מאקרו, שימוש במבזק, פלאש

איך נמנע מרקע חשוך

עצה – כדי להימנע, באופן מסוים, מהאפלת הרקע בצילום עם פלאש המשמש כמקור אור עיקרי (להבדיל ממצב של פלאש למילוי), כדאי להאט את מהירות התריס ובמקביל להעלות את ה ISO.
שתי פעולות אלו לא ישפיעו על החשיפה מהאובייקט אלא רק ישפרו את מראה הרקע.

מאמר צילום מאקרו, שימוש במבזק, פלאש
בתמונה זו, שצולמה עם פלאש מהצד, נשמרים צבעי הרקע ובהירותו בזכות הגברת רגישות והאטת מהירות התריס

בעיות נוספות בשימוש עם פלאש במאקרו

בעיה נוספת שעלולה להתרחש בצילום עם מבזק מובנה או מבזק חיצוני על המצלמה היא בעיית ההסתרה וההצללה. לפעמים המרחק לאובייקט הוא כל כך קטן, עד שהעדשה עצמה היא זו שמטילה את הצל מתאורת המבזק על האובייקט…

בקיצור, נראה כי אנחנו שוב בבעיה…

מאמר צילום מאקרו, שימוש במבזק, פלאש
כאן נעשה שימוש עם פלאש חיצוני על גבי המצלמה. האור מגיע מלמעלה ומטיל צל על תחתית גוף החרק. כל הפרטים מאזור זה נאטמו…חבל…

מבזקים ייעודיים לצילום מאקרו

שפע הבעיות והקשיים בצילומי מאקרו עם מבזק הביאו את יצרני המצלמות לתכנן מבזקים יעודיים לצילום מאקרו.

RING FLASH
TWIN FLASH

מדובר במבזקים קטנים, יחסית, אשר מחוברים לקצה העדשה ומטילים אור מקו הראיה של העדשה.
הנפוצים שביניהם הם המבזק הטבעתי RING FLASH או המבזק הכפול TWIN FLASH.
באופן זה מתגברים על בעיות ההצללה שמבזק עליון עלול ליצור.

מבזקים אלו, אשר לרוב בנויים משני אלמנטים מבזיקים – זה לצד זה, מאפשרים שליטה בעוצמות ההבזקה של כל אחד מהאלמנטים בנפרד, מה שמגביר את הבקרה בהבזקה ומאפשר נטרול צללים.
כמו כן, במבזקים הכפולים אפשר להזיז את האלמנטים בנפרד ולשנות את זוויות ההבזקה – שוב, שליטה טובה יותר בתכנון כיווני התאורה.

יותר מכך, על מבזקי מאקרו ייעודיים כמו גם על מבזקים חיצוניים סטנדרטים, ניתן להרכיב סוגים שונים של מרככים, מפזרי אור ותיבות ריכוך SOFT BOX.
לעיתים זה נראה מסורבל ולא תמיד נוח, אולם פיזור תאורת המבזק וריכוכה מונעים חלק גדול מאוד מהבעיות שיוצרת הבזקה ישירה.

מאמר צילום מאקרו, שימוש במבזק, פלאש
מבזק טבעתי Canon MT14 EX
מאמר צילום מאקרו, שימוש במבזק, פלאש
מבזק כפול Canon MR24 EX

ולסיכום: ריכוך האור ופיזורו, עבודה בעזרת מבזקים יעודיים לצילומי מאקרו ושליטה על מהירות התריס ועל הרגישות, כל אלה יעזרו בהשגת צילום מאקרו ראוי. אך למרות כל האמור, עדין עדיפה בעיניי העבודה ללא מבזק – בתאורה טבעית בלבד. במאמר הבא תבינו מדוע.

בהצלחה!
אלון קירה

© כל הזכויות על הטקסט ועל התמונות שמורות לאלון קירה

** מאמר זה הוא חלק מהנושאים הנלמדים בקורס צילום מאקרו באלון קירה בית ספר לצילום.

** קראו עוד בסידרות מאמרים מפורטות:
יסודות הצילום ומושגי יסוד   קומפוזיציה   טכניקות צילום   צילום מאקרו   צילום ציפורים   צילום אינפרה אדום   מדריכי עיבודי תמונות   ביקורת ציוד