תפריט

לימוד צילום היפוך תמונות

לימודי צילום, מאמר צילום בנושא: היפוך תמונות

הפוך, גוטה, הפוך…!!

לבלבל את הצופה, להפתיע אותו, להטריד אותו, לגרום לו לתהות: "מה קורה כאן…?"

לגיטימי? בטח שלגיטימי!

הייתי רוצה לצלם תמונה שלא "ידפדפו" אותה במהירות. שלא יתייחסו אליה כאילו יש עוד אלף תמונות דומות לה. כי היא לא מחדשת כלום בזווית הצילום מנקודת המבט של הצלם ושל הצופה. לימודי צילום, היפוך תמונות.

התמונה מוצגת במהופך – 180 מעלות

במילים אחרות, הייתי רוצה להכניס קצת חשיבה מחוץ לקופסא. במסגרת של קורס צילום או לימודי צילום, אנחנו קוראים לזה חשיבה יצירתית. חשיבה כזאת שבה לומדים כיצד לצלם תמונה שתעביר מצב צפוי באופן לא צפוי. שתעביר סיטואציה שגרתית באופן לא שיגרתי.

טוב, אז איך עושים את זה??

נתחיל בכך שיש הרבה דרכים לביצוע המשימה. במסגרת מאמר צילום זה, אתייחס לאחת מהן: היפוך או הטיית תמונות.

כאשר אנחנו הופכים תמונה – כלומר מציגים אותה במהופך, אנחנו יוצרים אצל הצופה בלבול בין למעלה/למטה. בלבול בין ישר להפוך. בלבול בין הגיוני ללא הגיוני.

תוצאה של היפוך ב 180 מעלות וחיתוך חלק ההשתקפות בלבד. הצילום המקורי בהמשך

למה זה טוב? זה טוב, מכיוון שכך אנחנו גורמים לצופה להתעכב על התמונה. להתעמק בה ולהבין מה רואות עיניו. זה יוצר עניין וסקרנות ובכך אנחנו הופכים את התמונות שלנו למעניינות ומרתקות יותר.

ברור, שאפשר וניתן במעמד הצילום עצמו, לצלם את הצילום באופן ישר, אין לי כוונה לשכנע אתכם לצלם בעמידה על הראש… ההיפוך או ההטיה, יכולים להיעשות בעת הצגת התמונה בשלב העריכה.

זאת התמונה המוצגת קודם, כפי שצולמה לפני ההפיכה והחיתוך:

התמונה המקורית, לפני חיתוך והיפוך

אז מה מצלמים?

דרך אחת, היא לבחור לצלם מצבים בהם ישנה הכפלה של המציאות. ההכפלה יכולה להיעשות באמצעות השתקפות, או באמצעות צל.

דרך אחרת היא לצלם טקסטורות צפופות. צילום שנשען על תבניות צפופות ומרובות, יכול להיות מוצג בזווית שונות ובכך להציג באופן שונה את התוכן המצולם.

או.קי. הנה  שלולית… מה עכשיו?

היפוך בהשתקפות

גיליתם גורם שאפשר לשקף עליו את המציאות? נהדר!  עכשיו בואו נבין את משמעותה של זווית הצילום בין המצלמה לבין הגורם המשקף.

 ככל שנצלם מגובה רב יותר את התוכן המשתקף, נקבל בתוך ההשתקפות את הנוף המרוחק שמעלינו.

היפוך תמונת השתקפות

מצד שני, ככל שנצלם נמוך יותר, כלומר בגובה השלולית, נקבל הכפלת מראה של המציאות שמולנו. זה תמיד מפתיע מחדש מה רואים מגובה העיניים של השלולית 🙂

עוד אפשרויות בחירה:

  • האם לצלם רק את ההשתקפות?
  • האם לצלם את ההשתקפות יחד עם המציאות?
  • האם הפוקוס על קרוב, או הרחוק?

ההמלצה שלי במקרים אלו, ובמידה ויש זמן, היא לצלם בכל האפשרויות ואחר כך לבחור מה עובד יותר ומה פחות.

הצילום המקורי – "ישר"
התמונה מוצגת במהופך

אותן החלטות צריכות להתקבל בצילום צל וצללים. ברור שככל שהשמש נמוכה יותר, הצללים ארוכים יותר. שעות הבוקר המוקדמות, או שעות הערב המאוחרות, הן השעות המועדפות לצילום שהנושא שלו הוא הצל.

התמונות מוצגת במהופך

מצד שני, כאשר בוחרים לצלם צילום תבניתי, חשוב למלא את כל הפריים בטקסטורה הצפופה. ואם כחלק מהקומפוזיציה ישנה גם הפרעה כלשהיא ברצף התבניתי, זה יכול להוסיף מאוד ולהפוך לנקודה מושכת עין.

הטיית התמונה ב 90 מעלות ליצירת תבנית מבלבלת

הנגיעה האחרונה – במחשב.

צפו בתמונות וסובבו אותן בעת הצפייה לכל זווית אפשרית. מצאתם את הזווית המעניינת ביותר.
שימרו את התמונה כך והציגו אותה באופן זה.

התמונה מוצגת במהופך

בהצלחה!!!!
אלון קירה