תפריט

לימוד צילום בחשיפה איטית מהיד

לימודי צילום, מאמר צילום בנושא: חשיפה איטית מהיד

כמעט בכל מסגרת של קורס צילום או לימוד צילום, ובמיוחד בשיעורים הראשונים, בהם לומדים את יסודות הצילום ויסודות החשיפה, אנו מבינים כי לפעולת התריס השפעה מכרעת לא רק על ויסות כניסת האור למצלמה, אלא גם על חדות התמונה. במילים אחרות, פעולת התריס מאפשרת הקפאת תנועה, כאשר היא קצרה (זמני חשיפה קצרים) או מריחת תנועה, כאשר פעולת התריס איטית (זמני חשיפה ארוכים).

עוד דבר שזכור לי שאמרו לי פעם במסגרתו של קורס צילום, זה שאם אני מתכוון לצלם מהיד, להקפיד שזמן החשיפה לא יהיה ארוך מ 1/60 של שנייה. וזאת על מנת שרעידת היד בעת הצילום, או חוסר יציבות באחיזת המצלמה, לא יגרמו למריחת התמונה. האמת…הגיוני!

ובכל זאת, לא תמיד יש לנו אפשרות, חשק, עניין או רצון להתהלך עם חצובה לכל מקום ובטח שלא במהלך טיול ממושך במרחב האורבני.

ולכן, כדאי לנסות צילומים בחשיפה איטית (לא ממש איטית), כזאת שבעזרת טכניקה נכונה וקצת תשומת לב, נוכל עדיין לקבל תמונה חדה לחלוטין בצילום מהיד.

f13 1/20 iso100

אז למה זה טוב?

התוצאה היא, צילומים בהם מודגשת תנועה באמצעות אפקט המריחה. תמונות כאלו יוצרות אצל הצופה תחושה של דינמיות, הצילום לא קפוא לחלוטין, ורגע ייחודי בזמן נמשך קצת יותר. תמונות בהן טשטוש חלקי של תנועה מספרות את סיפור התנועה ומדגישות אותה.

f6.3 1/2 iso100

רגע, רגע…. זה צילום פאנינג לא?

אז לא.

נכון, צילום פאנינג גם הוא צילום בחשיפה איטית יחסית וגם הוא לעיתים קרובות מצולם באחיזה מהיד. אבל בצילום פאנינג, אנו מבצעים עקיבה עם המצלמה אחרי אובייקט בתנועה כשהמטרה היא לקבל את האובייקט הנע בחדות בעוד שהרקע מרוח במריחה קווית. אפשר לקרוא על טכניקת צילום פאנינג כאן באתר.

צילום בזמן חשיפה איטית ללא מעקב תתקבל תנועה מרוחה:

f5.6 1/50 iso100

הפעם, אנחנו מעוניינים לקבל אפקט הפוך. תמונה חדה לחלוטין, רק האובייקט שבתנועה מטושטש/מרוח. ברור שקל, נוח ומדויק יותר לצלם תמונות כאלו בעזרת חצובה, אבל הבנו קודם שלא תמיד יש לנו עניין להיסחב איתה לכל מקום.

f14 1/5 iso200

אז מה עושים?

בקיצור נמרץ – מסגלים תכונות של צלף!! לימודי צילום חשיפה איטית

f5 1/20 iso400

וביתר פירוט, הנה המרשם:

  1. אחיזת המצלמה חייבת להיות בשתי ידיים, אם אפשר להצמיד מרפקים לחזה ולקבל יתר יציבות – אז עדיף!
  2. בצילום דרך העינית, רצוי ממש "לדחוף" עם המצח את המצלמה להשיג עוד קצת יציבות.
  3. יש לכם על העדשה מייצב? תקפידו שהוא במצב פעיל.
  4. יש לכם במצלמה מצב של צילום שקט? תפעילו אותו. המצב הזה קיים במצלמות רפלקס ומעדן את פעולת המראה.
  5. צילום רצף….? לא מומלץ. אולי התמונה הראשונה ברצף תהיה ראויה, הבאות אחריה ברוב המקרים לפח.
  6. לחיצה רכה ואחידה על המחשף.
  7. בעת הלחיצה על המחשף, עצרו את הנשימה – כמו בצליפה.
  8. למצלמות שבהן יש אפשרות לצלם באמצעות מגע על המסך האחורי (כמו בסמרטפונים) עשוי להיות יתרון קל.
"iso50 f50 1.

בהצלחה!!!!
אלון קירה

f4 1/10 iso800