תפריט

אנימציית סטופ מושן Stop Motion

אנימציית סטופ מושן Stop Motion | לימודי צילום | אלון קירה בית ספר לצילום

מהי אנימציית סטופ מושן?
מאת: רעות זיסר

אנימציית סטופ מושן Stop motion היא טכניקת אנימציה בה ניתן להנפיש מגוון רחב של אובייקטים ודמויות. האנימציה מתבצעת על ידי צילום פריימים בודדים, כאשר בין פריים לפריים מזיזים מעט את האובייקט המצולם. הרצת הפריימים במהירות יוצרת אשליה של תנועה. סרטון של מספר דקות מורכב ממספר רב של פרימיים – בד"כ בין מאות לאלפים.

מדובר על טכניקת אנימציה ותיקה ופופולרית שממשיכה לצבור תאוצה, החל מסרטונים ביתיים משעשעים ועד לסרטי קולנוע באורך מלא.

דוגמא לאנימציית סטופ מושן: הנפשה של דף מתקפל

רעות זיסר – צילום ועריכה

בטכניקת סטופ מושן ניכר הפן האמנותי והוא מאופיין בקלילות, צבעוניות והומור. האפשרויות הן בלתי מוגבלות וניתן להנפיש כמעט כל חפץ שעולה בדמיון. בעידן שלנו, סרטוני סטופ מושן מופיעים (מבלי שנשים לב) במגוון רחב של מדיות כגון רשתות חברתיות, תכניות ופרסומות טלוויזיה.

תהליך יצירת סרטון סטופ מושן

עיקר העבודה בהפקת סרטון סטופ מושן הוא דווקא בשלבים המקדים לצילום עצמו: כתיבת התסריט, בחירת האובייקטים והכנתם, ובניית סט הצילום. שלב הצילום הוא מחד יחסית קצר ומאידך דורש מיומנות, ניסיון והרבה סבלנות. הטכניקה אינה מאפשרת מקום לטעויות במהלך הצילום, שכן אם שגינו בפריים (אם בהזזת האובייקט, ערך החשיפה במצלמה או שינוי בתאורת רקע) מיד תיראה "קפיצה" לא טבעית בסרטון. בעבר, בימי הפילים העליזים, אנימטורים לא יכלו לבקר את עבודתם תוך כדי עבודה ונדרשו פתרונות יצירתיים כדי לנסות ולעקוב אחרי דמויות בסצנה. במצלמות הדיגיטליות של היום העניין פשוט יותר וניתן לבקר בזמן אמת את העבודה בעזרת תוכנות ייעודיות לכך או באמצעות הרצת הפריימים לאחור במצלמה או במחשב.

סרטון שצולם בטכניקת סטופ מושן, שמסביר כיצד יוצרים סרטון סטופ מושן

סט צילום של סרטון סטופ מושן

כדי לצלם סטופ מושן ברמה מקצועית נדרשת מצלמת DSLR  בה ניתן לשלוט בפרמטרי הצילום. בנוסף יש צורך בסביבת עבודה מרווחת שתאפשר צילום חלק שכוללת: רקע, חצובה למצלמה, שלט רחוק ע"מ למנוע תזוזת ותאורה מלאכותית קבועה. את הצילום יש לבצע כאשר ישנה שליטה מלאה בפרמטרי הצילום (Manual) אשר אינם משתנים בין פריים לפריים. חשוב לקבוע את זמן החשיפה, ISO וגודל הצמצם בהתאם לכמות האור הרצויה. הפוקוס יהיה ידני כדי למנוע חיפוש פוקוס מחדש בין פריים לפריים. ה White balance יהיה גם כן קבוע בהתאם לסוג התאורה.

דוגמא לסט צילום לאנימציית סטופ מושן

רעות זיסר – צילום ועריכה

לסיכום: סטופ מושן זה כיף! 🙂

כתבה וצילמה רעות זיסר (תלמידת בית הספר לצילום אלון קירה)

רעות זיסר, בעלת סטודיו לאנימציית סטופ מושן שמתמחה בהפקת סרטונים לקהל הפרטי והעסקי. חיה ונושמת אמנות, ומאוהבת במלאכת הסטופ מושן. ניתן להיכנס לאתר האינטרנט שלה ולהתרשם ממגוון העבודות.