תפריט

לימוד צילום פלייר / הבהק Sun Flare

לימודי צילום, מאמר צילום בנושא: פלייר / הבהק – Sun Flare

לימודי צילום פלייר: הבנת האור היא המיומנות החשובה ביותר שתוכלו ללמוד כצלמים.
בכל קורס צילום ובכל מסגרת של לימודי צילום ידגישו בפניכם שהאור הוא חומר הגלם החשוב ביותר ביצירת התמונה. ולכן, באו נכיר מצב מיוחד של אור בעת צילום – הבהק בעברית, באנגלית: Flare.

מה זה הבהק/פלייר בצילום?

פלייר היא תופעה מצולמת שבה אור חזק ובהיר נכנס דרך עצמית המצלמה. תוך כדי, הוא מתפזר דרך מערך העדשות, כך שנוצרת סטייה אופטית.
הבהק/פלייר היא תגובת העדשה לצילום אור ישיר, בהיר וחזק. פלייר מופיע על התמונה בצורות שונות: קרן אור צבעונית, קשת עגולה מסביב, אור עם קרניים ארוכות כמו כוכב. ולפעמים כבהירות חזקה היוצרת אובך וחוסר קונטרסט ועוד.. והכל תלוי בזווית הצילום.

לעדשות שונות יש תגובות שונות להבהקים. לעדשות בעלות אופטיקה איכותית יש את היכולת לצלם טוב יותר מול האור ללא  "ההפרעות האופטיות" או יצירת הבהקים.
יצרני העדשות עושים בדרך כלל כל מאמץ לייצר עדשות המאפשרות צילום מול השמש ללא אותן "הפרעות".

ואני? אני חושבת שלהכניס את הפלייר/הבהק לתמונה זוהי טכניקת צילום מגניבה! אנסה להסביר לכם מדוע ה"הפרעות" הללו עושות קסמים לתמונה.

צילום באור אחורי בזווית נמוכה, האור מייצר קשת עגולה סביב הילדה

אז פלייר טוב לנו בתמונה או לא?

כפי שציינו קודם, יצרני העדשות נלחמים בהבהקים. לי אישית לעיתים מאוד מתאים לחפש ולהוסיף הבהק/פלייר לקומפוזיציה שלי. אני מוצאת אותו לעיתים ממלא את התמונה באור היוצר קסמים! התמונה מקבלת אוירה חמה, רכה ולעיתים אפילו רומנטית על גבול הפנטזיה.
בשבילי פלייר/הבהק מוסיף נופך של ריאליזם ומעצים את הדרמה האמנותית.

גם בתמונה זו צילמתי בזווית נמוכה בשביל להכניס את השמש לתמונה וליצור את אפקט הפלייר המרהיב

באיזו שעה של היום אוכל לצלם ולקבל הבהקים בתמונה?

ראשית, על מנת שנוכל לקבל הבהק/פלייר אנו צריכים לקחת בחשבון שאנו צריכים לצלם מול השמש.
בשעות המוקדמות של היום או שעות אחר הצהריים, השמש נמוכה, אפילו בגובה עיניים. וזה בדיוק מה שאנחנו צריכים על מנת לקבל את הקסם הזה!

שמש של אחר הצהריים לקראת שקיעה

פרמטרים במצלמה, לצלם בצמצם פתוח או צמצם סגור?

לעיתים אני משתמשת בצמצם פתוח, בפעמים האחרות אני בוחרת לסגור אותו. בכל אחד מערכי הקיצון הללו אנו נקבל את ההבהק/פלייר אחרת בתמונה.

אחד מהפרמטרים של "השילוש הקדוש של החשיפה" עליו לומדים כבר בשיעור הראשון של קורס צילום למתחילים, הוא הצמצם.

צמצם פתוח יאפשר לנו להכניס יותר אור למצלמה ולפזר את האור ביתר קלות בכל חלקי התמונה. האור הרך הממלא את התמונה עוטף את האובייקטים שבקומפוזיציה באור אחורי מדהים.

בתמונה למעלה, ניתן לראות צילום בצמצם פתוח כנגד אור אחורי חזק. הצילום שטוף אור ואפקט הפלייר המעגלי שמתקבל מקשט את התמונה בדומיננטיות. לו התמונה היתה מצולמת בדיוק באותן תנאים אבל בצמצם סגור, לא היה מתקבל אפקט המעגלי שנראה כאן. אלא, פסי אור דקיקים האופייניים לצילום בצמצם סגור כפי שנראה מיד בהמשך.

צמצם סגור עושה קסמים אחרים. הוא ממקד את האור אוסף אותו לנקודה אחת ומציג את הקרניים של האור ככוכב גדול ומאיר 🙂

ה"כוכב" שהעדשה שלכם יכולה להפיק מהאור החזק מושפע ממספר עלי הצמצם שלה, ובאורך המוקד שלה.

שימוש בצמצם סגור מאפשר לי להכליל את השמש כאחד האובייקטים שלי בקומפוזיציה, מבלי לקבל כתם של אור מפוזר. שימוש בצמצם סגור הופך את השמש לכוכב יפיפה אשר מקשט את הפריים ולא "מכתים" אותו.

טיפ לצילום מול השמש בצמצם סגור: הקפידו לצלם עם עדשה / פילטר נקי… בעצם עדיף בלי פילטר בכלל!!!

רצוי להתנסות בשני מצבי הצמצם שכן כל אחד מהמצבים יעשה הבדל גדול בקומפוזיציה.

צמצם סגור מפחית את כניסת האור למצלמה. לכן, בצילום מול השמש בצמצם סגור ומדידת אור שנעשית מהחלק הבהיר בתמונה, תתקבל צללית. הצללית היא של האובייקט הנמצא בין המצלמה לרקע. צללית / סילואט. לעיתים אנו מכוונים לתמונה כזו, כאן צריך לשים לב מהיכן למדוד את האור ועל מה למקד.

איך למנוע הכנסת פלייר/הבהק למצלמה?

  • לא להכניס את מקור האור לתמונה כשמצלמים מול האור.
  • שימוש בסך שמש יכול להצל את העדשה ולמנוע כניסת פליירים/הבהקים.
  • שימוש בעדשות לא רחבות במיוחד. או בעדשות פריים.

האם לא יותר קל לייצר את האפקט הזה פשוט בתוכנת עריכה?

בהחלט אפשרי להוסיף אפקט הבהק/פלייר בתוכנת העריכה כגון פוטושופ. וזאת על ידי שילוב תמונות Sun Flare Png, פילטר מדורג, פילטר פלייר ועוד דרכים אחרות ורבות. 
אני לא נגד עריכת תמונות או שילובי תמונות (ואפילו בעד 🙂 ). ראשית, צריך להבין כי לא כל תמונה צולמה בתאורה שמתאימה להוספת פלייר/הבהק בפוטושופ.
שנית, מניסיוני, פלייר/הבהק המוסף על ידי תוכנת עריכה, לעולם יראה מלאכותי. הוא לא יראה עוצמתי ומדוייק כפי שמתקבל הבהק אופטי אמיתי בעת הצילום עצמו.

תהנו 🙂 לימודי צילום פלייר

מאמר זה הוא חלק מהנלמד בקורס צילום למתחילים.
סוזי קירה