תפריט

מאמר צילום מאקרו, צילום מאקרו בתאורה טבעית

צילום מאקרו בתאורה טבעית

מאמר צילום מאקרו – חלק 6

במאמר 5 עסקתי בבעיות תאורה בצילומי מאקרו. מרחקי העבודה הקצרים הם הסיבה לאור חוזר מועט ועומק שדה רדוד. הרצון לשמור על עומק שדה סביר מחייב לסגור צמצם, מה שמחריף את בעיית האור. ולכן, על מנת שצילום בהחזקה ידנית יהיה אפשרי בא המבזק לעזרתנו. אולם לצד היתרונות שיש בשימוש במבזק קיימים חסרונות רבים, כגון: החשכת הרקע, שיטוח הנושא תוך ביטול תלת הממדיות שלו, שיבוש הצבעים הטבעיים והברקות קשות. נכון, אפשר להמעיט את תופעות הלוואי הללו על ידי שימוש במרכך או על ידי פיזור האור, אך מדוע להיכנס מראש לבעיה אם אפשר לעקוף אותה באלגנטיות?

צילום מאקרו בתאורה טבעית

נתוני חשיפה: צמצם 8, מהירות תריס 1/2 שנייה

הפעם נעסוק בצילום מאקרו בתאורה טבעית בלבד. גם כאן הבעיות הן רבות ולעיתים אף מתסכלות, אך התוצאה…התוצאה מאירת עיניים! הרקע והנושא יתקבלו בצבעים הנכונים, הגוונים רכים ונעימים, לא יהיו הברקות וקונטרסטים חזקים, תלת הממדיות והצללים הטבעיים יראו היטב וידגישו את טבעיותו של הצילום, בניגוד לצילום שמתקבל עם מבזק. בכדי ליהנות מתוצאות כאלה, כדאי ושווה להשקיע. אז נכון שאמרתי שהדרך אלגנטית…אבל לא אמרתי שהיא קלה…

צילום מאקרו בתאורה טבעית

נתוני חשיפה: צמצם 16, מהירות תריס 1.6 שניות

תאורה טבעית, מבחינתי, היא תאורת יום זמינה ורכה. אין הכוונה לתאורת שמש ישירה. תאורת שמש ישירה מניבה תוצאות דומות מאוד לתאורת פלאש. אמנם הרקע לא יצא חשוך, אך הנושא יהיה משופע בהברקות וצללים ויתקבל קונטרסטי מאוד. אני מתכוון לתאורת קצות היום. שעות הבוקר המוקדמות או שעות הערב הראשונות, בימים מעוננים בהם אין שמש כלל או באזורים מוצלים.

צילום מאקרו בתאורה טבעית

צילום בתאורת שמש ישירה. אפשר להבחין מייד בצללים הקשים על הגוף ובהברקה הקשה על העין

כפי שניתן להבין, לא מדובר בתאורה חזקה ולכן, גם כאן אנו צפויים למהירויות תריס איטיות. מהירויות התריס האיטיות יחייבו חצובה לשם השגת הייצוב הנדרש. אין כל בעיה למקם חצובה בצילום עצמים דוממים או פרחים בטבע. אין סיכוי שהעמדת החצובה תבריח אותם. בצילום חרקים העניין מעט מורכב יותר. יש לקחת בחשבון שהסרבול במיקום החצובה במקומה, עלול לגרום להזזתם של צמחים או שיחים בקרבת האובייקט וזה עלול להרגיש מאויים ולברוח. הסוד הוא להגיע בשעות בהן חרקים לא נמצאים בשיא פעילותם. שעות הבוקר המוקדמות ושעות הערב הן השעות המועדפות. בשעות אלו רוב החרקים מנומנמים או מחפשים מקום להעביר בו את הלילה ופעילותם מואטת. גם העמדתה של החצובה צריכה להיעשות בזהירות מרבית ובעדינות.

מאמר צילום מאקרו, תאורה טבעית

אבל זה לא הכל. מה תעזור לנו חצובה יציבה כסלע אם האובייקט נע בעצמו? אז נא להכיר: הרוח! האויב מספר אחד של צלמי המאקרו בתאורה טבעית. במהירויות תריס איטיות לא תעזור חצובה כל עוד ישנה רוח שמזיזה את הנושא ולא מאפשרת צילום חד ומדויק. כדאי להדגיש שרוח, אפילו קלה, תשבש צילום שמצולם במהירויות תריס של מספר עשיריות השניה שלא לדבר על שניות שלמות. אז מה עושים כנגד הרוח?

בעצם, אין הרבה מה לעשות. בימים בהם הרוח לא נרגעת, עוזבים את השדה ונוסעים לעיר ומצלמים צילומי רחוב ופורטרטים…או שחוזרים מאמר אחד אחורה ומוציאים את הפלאש מהתיק.

מאמר צילום מאקרו, תאורה טבעית
לא רק הרוח עלולה לשבש את יציבות המצלמה. גם הלחיצה על כפתור המחשף יוצרת רעדה קלה שדי בה לקלקל את התוצאה. על מנת להתגבר על תזוזת המצלמה כדאי להיעזר בכבל מחשף. למי שאין כבל כזה יכול לצלם במצב צילום עצמי (טיימר). לחיצה על המחשף במצב טיימר אולי תרעיד מעט את המצלמה, אולם הצילום יתבצע רק לאחר מספר שניות, אחרי שהרעידות יפסקו.

מאמר צילום מאקרו, תאורה טבעית
נעילת מראה – במצלמות רפלקס מותקנת מראה בגוף המצלמה. המראה היא שמעבירה לצלם את האור לעינית (ולעוד כמה מקומות במצלמה). בשעת הצילום, המראה מתרוממת מעלה והאור מנותב כולו דרך התריס לחיישן. גם ההתרוממות מעלה של המראה עלולה לשבש צילום מאקרו במהירות תריס איטית. תזוזה קלה שבקלות בצילום אובייקטים זעירים תביא לטשטוש (אגב, גם בצילומי טלה רחוקים עם עדשות בעלות אורך מוקד גדול מאוד). יצרני המצלמות גם הם מודעים לבעיה זו. ובמגוון גדול של מצלמות רפלקס קיימת אפשרות לנעילת המראה. במצב נעילת מראה החשיפה נחלקת לשני שלבים: בשלב הראשון המראה מתרוממת. לאחר שהרעידות שנגרמו כתוצאה מהעלאת המראה פסקו בא השלב השני: התריס נפתח ומתרחשת חשיפה. גם כאן, עבודה עם כבל מחשף או טיימר תשפר במידה ניכרת את התוצאה.
אפשרות נעילת מראה נקראת (בתפריטי המצלמות): Mirror lock up או Mirror up.

הגדרת נעילת מראה במצלמה, מאמר צילום מאקרו, תאורה טבעית

בחירת מצב נעילת מראה

צילום באמצעות התצוגה החיה – LIVE VIEW, כמוהו כנעילת מראה. הפעלת האופציה של תצוגה חיה מעלה מייד את המראה ומנתבת את האור לחיישן. צילום בדרך הזו הוא המועדף עלי בדרך כלל, מהסיבה שקל מאוד לדייק עם המיקוד. התצוגה החיה מאפשרת הגדלת איזור המיקוד פי כמה וכמה וכך ניתן לדייק עד לקצה השערה בשפמו של הזבוב… גם כאן, כדאי להשתמש בכבל מחשף או טיימר על מנת להימנע מתזוזת המצלמה בעת הלחיצה על כפתור המחשף שבמצלמה.

מצב תצוגה חיה במצלמה, מאמר צילום מאקרו, תאורה טבעי
שמתם לב שלא הזכרתי כלל את עניין העלאת הרגישות. כמובן שגם העלאת הרגישות היא דרך להשגת מהירות תריס מהירה יותר, אך להעלאת הרגישות לערכים גבוהים חסרונות רבים ובדרך כלל אני ממעט לצלם ברגישויות גבוהות צילומי מאקרו. הסיבה העיקרית היא רעש דיגיטאלי שגורם לאיבוד חדות ופרטים.

מאמר צילום מאקרו, תאורה טבעית

נתוני חשיפה: צמצם 8, מהירות תריס 1/13 שנייה

ולסיכום, בעיני אין תחליף לאיכותה של התוצאה המתקבלת בצילום בתאורה טבעית. נכון שלפעמים צריך לעבוד קשה ונכון שלא בכל פעם שיוצאים לשדה חוזרים עם תוצאות ראויות, אבל תרגול, הפעלה נכונה של הציוד והקפדה על הטכניקה כל אלה הם ערובה להצלחה בסופו של דבר.

 

בהצלחה!
אלון קירה

© כל הזכויות על הטקסט ועל התמונות שמורות לאלון קירה

** מאמר זה הוא חלק מהנושאים הנלמדים בקורס צילום מאקרו באלון קירה בית ספר לצילום.

 

** קראו עוד בסידרות מאמרים מפורטות:
יסודות הצילום ומושגי יסוד   קומפוזיציה   טכניקות צילום   צילום מאקרו   צילום ציפורים   צילום אינפרה אדום   מדריכי עיבודי תמונות   ביקורת ציוד